Otroligt

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5015288.ab

 

Det här är riktigt sjukt alltså, eller snarare det är tragiskt. Att det är så oerhört många ungdomar som är så unga som dricker sig fulla på Valborgsmässoafton. Visst det är väl kanske en ”sådan” högtid så att säga, men att det börjar så tidigt.
   Förra året den fjärde maj var vi till Stockholm med klasserna Bf 2 & 3, vi besökte bland annat polisen som berättade om det här. Det var ju dessutom veckan efter valborgs-helgen som man kallar det. Så de hade varit med om en hel del under de senaste dagarna. Vi besökte även Maria ungdom, dvs en akutmottagning där de får vi allt från berusade tolv-åringar till narkotikapåverkade 15-åringar.
   Både på hos polisen och Maria ungdom berättade dem ju det de flesta redan vet. Alkoholen är den farligaste drogen som på något sätt tar mångas liv, visst det finns tyngre droger, men de börjar man sällan med helt nykter, utan ofta eller i de flesta fall är personen onykter av alkohol då de tas första gången. Så hur man än ser det är väl alkoholen boven, eller?
   Det här är ju inget som hindrar folk att dricka, och det ska de väl få göra, men då måste man ju självklart ta konsekvenserna av sitt handlande.
   Nu låter jag säkert väldigt ansvarsfull och allt de där, någon som inte gör något, dvs rena ängeln. Men så är det ju inte. Jag skriver bara fakta så att säga. Försöker att hålla mig partisk i ämnet.


   Tänk att debutåldern för alkohol är så pass låg som 9-12 år i vissa fall. Det var det polisen förmedlade i alla fall. Sen kommer de tyngre drogerna efter kanske 14-16årsåldern. Bara det är ju förbluffande siffror, tycker jag i alla fall. Fast jag gissar att de talen kanske inte riktigt är den statistik man skulle få ut om man enbart tar Lappland, Ångermanland och Jämtland. Det vill säga den mer nordliga delen av Sverige. Då tror jag att de kanske blir lite högre siffror, eller det är i alla fall vad jag vill tro. Det kanske inte är så.
   Även om de mesta sker i större städer, Stockholm, Göteborg och Malmö exempelvis så kommer det även till de mindre orterna, det är lite skrämmande faktiskt. Man har ju vissa orter där folk vet att det är generellt mycket droger. Varifrån de kommer är man väl inte säker på, vissa är ”bara” mediciner som man överdoserar, vissa kommer från andra länder, så det är ju väldigt svårt att stoppa. De kommer ju hela tiden nya också.
   Angående alkohol så brukar man ju säga, att om det hade kommit idag hade det aldrig tillåtits, men nu är det ju så att det funnits huuur länge som helst. Så, vad gör man åt det?
   Förtäringen är ju som störst nu har jag fått för mig, större än den någonsin har varit. Så nu om någonsin är det väl som svårast att göra någonting åt. En motbok tror jag inte skulle fungera nu, ransoneringen skulle bli densamma, eller i alla fall konsumeringen i och med att det inte bara är från ett ställe vi får alkohol. Vi har nära till våra grannländer Finland och Danmark. Sen är ju inte Danmark så långt så då är det inte långt till Tyskland heller. De baltiska länderna har ju inte särskilt dyra priser på alkohol heller. Så det finns många alternativ.
  

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0