27 mars

Tiden har gått så fort, så fort att det inte är möjligt. Då var åter igen en månad snart slut. Nu stundar snart april. Det ska bli så härligt att det snart är sommar. Man känner redan att våren besökt Norrbotten. Solen både skiner och värmer om dagarna, fåglarna kvittrar, vägen börjar bli bar och asfalten dominerar.
Så enormt härligt att köra bil då vägen är snö och isfri.

Var en sväng till Piteå tisdags, där var det nästan sommar. Dock precis som alltid så blåste det en massa så det var inte särskilt varmt.

Piteå såg ut precis som alltid, inte just någonting som förändrats. Dock alltid lika trevligt att vara där ändå.

Nu då man snart är arbetslös får man väl passa på att njuta av de sista arbetsdagarna som återstår. Jag jobbar den här helgen men sen är det tyvärr över. Tiden sen 15 november har gått så enormt fort. Nästan så jag inte kan begripa det. Visserligen började jag med praktik till 23 dec, men sen fortsatte det med en säsongsanställning som många redan vet. Men i vilket fall som helst, flera månader har gått lika fort som några veckor. Så känns det åtminstone.

Men det har varit en enormt lärorik tid och jag kan se tillbaka på det och bara vara glad.

Har utvecklats så otroligt mycket i min yrkesroll, utvecklat det tyska & engelska språket ytterligare. Har lärt mig ännu ett nytt bokningssystem, ett system jag dessförinnan bara kunde namnet på. Jobbat med underbara kollegor har jag också.

Hunnit uppleva många guldstunder som skapat minnen för livet, riktigt härligt.

Nu hoppas jag bara på att hitta mig något nytt jobb. Jag vet inte riktigt var jag ska söka dock och inte heller riktigt vad. Jag har ju varit rätt så säker i vilken bransch jag tänkt stadga mig i. Men om jag nu måste byta bransch.. till vilken?
Var passar jag? Vad kan jag, vad behärskar jag, vad vill jag? Många tankar som snurrar runt. Så jag får väl
försöka finna svar på det och sen gå tillväga genom att åter igen söka jobb.

Imorgon blir det arbetsförmedlingen och sen så är veckan planlös faktiskt. Jag får helt enkelt se vad dagarna för med sig. Kanske blir en sväng hem till Järvträsk, kanske stannar här i Arvidsjaur eller så kanske man helt enkelt hittar på att resa en sväng till något annat ställe. Får helt enkelt se. Ny dag nya möjligheter, det får väl bli de fortsatta mottot.
Ikväll blir det iallafall en tidig kväll, det vet jag med rätt stor säkerhet.

14 mars

Det är helt otroligt vad tiden går fort! Idag är det 4 år sedan en kompis tog sitt körkort. Vid den här tiden för 4 år sen satt jag som ett barn på julafton och väntade så förväntansfullt på ett sms där det skulle stå om det gått bra eller dåligt. Uppkörningen var nämligen klockan 14.00 den onsdagen.

Sen är det också 3 år sedan en annan kompis tog körkortet. Vid den här tiden för tre år sedan (en fredag) hade vi nämligen bestämt att vi skulle ta och köra till Malå och hälsa på några kompisar. Eftersom det var fredag så slutade vi allihopa relativt tidigt. Men vi  gjorde ändå så att vi drog till Järvträsk före för att jag lovat att jag skulle ge honom några körkortsgåvor och lite sånt där som jag hade hemma. Men innan middagstid var vi i Malå åtminstone. Vi åt middag på Bylos, riktigt gott! En oerhört trevlig fredag med mycket skratt och nöje.
För två år sedan den 14 mars var jag ute med familjen i de fina vädret. Vi campade med skoter och pulka, njöt av solen och gjorde mat vid elden. Riktigt mysigt!
14 mars förra året var jag i Piteå. Jag hade varit i Öjebyn med några kompisar, men drog sedan in till stan. Gick på Kalles, drog sen vidare. En trevligt kväll det med. Så alltså, ett bra datum kan man konstatera efter denna korta "minnesstund. "
Jag vet inte om någon är så intresserad av sådana minnen så det är nog bäst jag övergår till något mer spännande, kanske.
Är ledig idag och det passar väl bra för jag har en del att göra. Jag ska ta en promenad till Camp Gielas, gå förbi Apoteket och lite allt möjligt. Har inte varit så produktiv tidigare under dagen så det är väl bäst att jag försöker vara det nu den resterande tiden av dagen.
8 dagar kvar, de känns riktigt tråkigt. Men sånt är livet. Dessa månader har varit en oerhört lärorik och viktig  tid i mitt liv. Jag har utvecklats enormt mycket och fyllt på med stora mängder kunskap och information om allt möjligt som är bra att ha i den osynliga ryggsäcken.
Det här är kunskaper jag kommer att ta med mig i framtiden, på en ny plats (?), ny arbetsplats om inte annat.
Nu kan jag förlänga CV;t iallfall, det känns kul :-)
Nu om April kommer bli en lugn månad så känner jag för att resa, se något nytt, utvecklas, skaffa erfarenheter.
Ännu är det oklart om det kommer att vara möjligt...

Mars

Tänk, snart en månad sen jag skrev ett inlägg sist och det har redan hunnit att bli mars! Helt otroligt vad tiden går fort då man har roligt.

Snart är det sommar och det börjar även kännas i luften. Har varit ett par dagar nu med plusgrader och solen har tittat fram några timmar, så nog börjar de närma sig sommar. Eller vår kan vi då kalla det. Låter så tragiskt om jag framställer sommaren i Lappland med en temperatur av typ +3.

Så, jag kallar det nog hellre vår för att inte ge en så falsk bild av sommaren häruppe.
Då har man slutat jobba för dagen och imorn väntar en dag ledigt. Har tandläkaren tidigt på morgonen så någon sovmorgon blir det inte tal om, men ledig är man. Funderar på om jag ska ta och köra hem till Järvträsk och sova hemma till fredagen och sen ta bussen upp på fredag så har man några timmar i Arvidsjaur innan jag ska börja jobba klockan 15.
Så, det blir väl så jag gör. Ska bli härligt att komma hem till Järvträsk. Har inte varit där på evigheter känns de som.
Har även kommit underfund med att det inte blivit någon skoterkörning alls i vinter så jag får väl försöka hinna med det också någon dag här då jag har möjlighet. Får väl skylla på uselt före tidigare i vinter, eller nånting sånt. Men det hinns väl också med. Det är väl först nu säsongen börjar egentligen, mer eller mindre. Så sen är jag väl inte.
Vad har hänt mer senaste tiden? Förutom jobb så har man väl hunnit skaffa sig lite nya kontakter, bott i nylägenheten en månad, varit  en sväng i Piteå.. ja, osv. Vet inte riktigt. Men de är väl lite allt möjligt även om man inte tänker på det.
Sen får man hålla tummarna för att Svt kommer med fler säsonger av ung & bortskämd och Hotellpraktikanterna. Det är några riktigt bra program man hunnit se på senaste tiden.
Hotellpraktikanterna var speciellt bra eftersom man kan känna igen sig själv på många sätt och vis. Man har ju själv varit en hotellpraktikant, både i Sverige och utomlands. Dock aldrig på ett hotell i Stockholm vilket dessa 9 ungdomar som deltog var.
Men tänk ändå.. 9 ungdomar på ett hotell i några veckor och som placeras ut på olika ställen. Bör nämnas att dessa  gått hotell och restaurang också. Så de hamnade några i städet, några i receceptionen, några i köket och några i serveringen. Sen så tävlade de om 1 års betald praktik på hotellet. Så den som skött sig bäst efter dessa veckor skulle få jobbet!
Så det var riktigt spännande att se och lärorikt på många sätt också.
Avsnitten av Hotellpraktikanterna finns att se på http://urplay.se/ för den som är intresserad.

Igår var det ett oerhört vackert Norrsken förresten, alltid lika kul att se! :)
Har dock ingen bild på det så bilden nedan är en maträtt jag beställde på en av de lokala restaurangerna.

Nej, nu ska jag ta och göra annat och så småningom ska jag börja förbereda middagen. Dvs då jag tänkt ut vad jag ska göra till middag. Men de kommer väl med tiden de också...