Helg i Amsterdam och studiebesök i Königswinter.

Tredje skolveckan nu då, känns synd att det bara är endast två veckor kvar tills kursen är slut. Höstkursen hade gärna fått vara 7 veckor också, precis som kursen i somras var.

I torsdags började vi med prepositioner som styr dativ och vilka verb som är bundna till det. Drog även igenom lite prepositioner som styr ackusativobjekten och eftersom jag tycker det är intressant med grammatik så var det ju ett Vergnügen.
Vi gick även igenom lite möbler, elektriska apparater, hur man uttrycker sig då man tycker om någonting och tvärtom, färgerna, läsa annonser om lägenheter och ta in information om hur man tar in och frågar om information via telefon.

I fredags var vi lediga så då var vi sex stycken i klassen som åkte till Amsterdam. Vi åkte härifrån på morgonen, åkte Düsseldorf -  Venlo (25 min väntetid + tågbyte) – Eindhoven (tågbyte) och sen direkt till Amsterdam därifrån.

Vi tillbringade fredagen, lördagen och söndagen i Amsterdam. Vi var förbi Van Gogh-museumet, Anne Franks hus och Riksmuseumet. Dock var det bara på diamantmuseumet som vi gick in. Kön var längre än vad vi orkade köa så vi skippade det. Vi åkte även en sightseeingbuss som körde runt staden och under resan så berättades saker och ting om platser och byggnader man åkte förbi. Det fanns hörlurar att lyssna i och man kunde välja på 16 olika språk, dock inte svenska men engelska och tyska fanns förstås.

Amsterdam var hur vackert som helst.  Fullt av gamla byggnader överallt som var fina att titta på. Vi åkte förbi många kyrkor som var ståtliga och vackra. Däremot så upplevde jag att Amsterdam var rätt så svårt att hitta i just därför att gatorna och byggnaderna ser rätt likadana ut. Mellan två gator fanns väldigt ofta en kanal så principen var densamma oavsett om man var på Prinsengracht eller Spiegelstraat.

Vi passerade Red light district ett par gånger. Det var rätt spännande att se. Det är ju inte riktigt Sverige. Sen att det är minst en coffeshop på varje gata är ju inte heller vanligt i ens vardag. Tror det fanns mer sexshoppar än kiosker. Sen av alla kilometer vi gick i stan tror jag att jag såg två supermarket, som jag i och för sig skulle ha kallat välsorterad kiosk. Antingen var vi på fel ställen eller så är det inte så tätt med livsmedelsbutiker i Amsterdam.

Vi bodde iallafall i en 8-bäddarsstuga på en camping i Amstelveen, en stadsdel i utkanten av Amsterdam (tror jag, kan vara förort.) Så vi hade 20 min promenad till pendeltåget och 40 minuters resa till centrum. Men det gick ju ändå. Vi bodde relativt nära till servicehuset på campingen, så rätt nära till dusch och toa. Däremot hade vi inte så mycket ström av förbruka, 2 ampere var det vi hade så någon värme hade vi inte så det fick gå till att ladda telefonerna. En stor fördel var däremot att vi hade gratis trådlöst internet så det var ju användbart då vi skulle orientera oss och planera dagarna.

Igår var klassen och en lärare på studiebesök till Königswinter. Vi åkte tåg till Köln först där vi bytte tåg och sen vidare i 40 minuter mot Bonn. Där fanns Drachenfels och Schloss Drachenburg. Vi vandrade upp på ett 320 m högt berg och besökte två gamla slott. Hur vackra som helst och utsikten var fabulös. Var dock rätt så svårt att uppskatta hur långt man såg, men det var oerhört vacker och bra utsikt. Landskapet är något annat än det jag är van vid, så det var kul att se.

Utsikt från berget.

Utsikt mot bergen/skogen.

Ett av slotten på berget.

Amsterdam & skolan m.m

Vi har nu kommit till den tredje veckan, eller andra skolveckan. Det känns riktigt bra än så länge och allt fungerar bara fint.

I måndags firade vi en klasskompis som blev 21 år. I övrigt har vi umgåtts och gjort lite undersökningar kring den kommande helgen. Vi är nämligen ledig på fredag, lite extraluft i kursen för om vi ex vill hitta på någonting, en lite längre resa, besöka grannländerna eller så. Vi är ju trots allt mitt i Europa med två timmar till Amsterdam och Holland samt 4 timmar till Paris. Till t.ex München i södra Tyskland har vi ca 5 timmar med snabbtåg. Till Berlin är de något längre, ca 500 km så jag kan tänka mig att de dröjer ca 6 timmar med snabbtåg.

Kan föreställa mig att det inte är alltför långt till Luxemburg heller. Det är visserligen inte så stort land men kan säkert ha mycket vackert att titta på. Liechtenstein, Österrike och Schweiz är väl lite längre visserligen. Tyskland har ju trots allt 9 grannländer så nog befinner man sig bra till för om man vill besöka någon av dom.

Hittills under veckan har vi lärt oss/haft om följande saker i skolan.

Måndag – Handla, livsmedel, singular och plural, besöka en affär.

Tisdag – Rollspel – ”I butiken”, recept, vad behöver man för att göra den maträtten/kakreceptet osv, skriv och översätt en typisk svensk maträtt.

Onsdag – Min lägenhet, beskriva inventarier, möbler, rummen och vad som finns i dom, beskriv den egna lägenheten/gör ett drömhus/drömlägenhet.

Vi redovisade även våra recept om typiskt svenska maträtter. Jag valde att berätta om hur man gör palt. Det kändes väl mest passande för mina hemtrakter. Världens enda paltzeria är ju trots allt bara runt 120 km hemifrån.
För er som funderade hur man gör palt, här är en variant.

Zutaten – Palt
1 kg Kartoffeln
1,5 Teelöffel  (TL) Salz
300 ml Weizenmehl
200 Gram Schweinefleisch

Zuerst die Kartoffeln kochen und dann in Brei/Puree verwandeln, danach mit Weizenmehl und Salz mischen und schließlich das Teig zu bällchen machen mit Schweinefleisch als füllung. Wenn alles Fertig ist kocht man die Bällchen in 30 min.
Palt ißt man zusammen mit Butter und Marmelade von Preiselbeeren.

Ingredienser – Palt
 1 kg Potatis
1,5 tesked salt
3 dl vetemjöl
200 gram fläskkött

Koka först potatisen och mosa den sedan. Tillsätt därefter salt och vetemjöl och blanda ihop degen. Gör sedan bollar av degen och använd fläskköttet som fyllning i bollen. Efteråt låter man palten koka i ca 30 min.
Palt ätes tillsammans med smör och lingonsylt.

Sen någonting annat som känns riktigt spännande... Igår bokade jag och fem klasskompisar till biljetter till Amsterdam. Vi bokade även boendet idag och ska även boka hemresan idag tänkte vi. Åker imorgon bitti och åker hem till Düsseldorf på söndagen.
Kommer att bli en enormt trevlig och spännande helg. Amsterdam verkar ha oändigt med muséer att besöka och många andra sevärdheter och aktiviteter.

Vi ska åka Düsseldorf - Venlo - Eindhoven - Amsterdam. Så vi kommer att chilla lite i två andra holländska städer, men det gör inte så mycket. Eller i Eindhoven ska vi bara byta tåg direkt vi kommer.

Så, uppdaterar efter helgen :-)

9 dagar i Düsseldorf

Då har man varit här i nio dagar. Det känns verkligen att tiden går en aning för fort. Jag hade gärna önskat att den gått lite saktare, men det gäller väl att ta vara på tiden på ett bra sätt.

Lokaltrafiken går ju dygnet runt här så man tar sig ju överallt i stan när som helst så det känns riktigt bra. Sen så är det ju otroligt mycket människor dygnet runt tycker jag. Det är aldrig direkt lugnt på spårvagnarna eller tunnelbanan.

I veckan har även skolan satt igång och det var riktigt trevligt. I måndags hade vi en introduktionsdag då vi fick en massa information om utbildningen, om andra utbildningar m.m. Sen gick vi en stadsrundvandring då vi bl.a såg platser som Medienhafen, Altstadt och tvtornet (Fernsehturm). Utsikten var enorm och oslagbar. Man såg huur långt som helst och det var jättevackert. Gick efter Königsallé som är världens dyraste shoppinggata. Dyra märken som gucci, prada och massa likvärdiga märken flockades bland folket. Bilar som dyyyra mercedes, porsche, lambourgini (stavningen...?), ferrari m.m kördes runt fram och tillbaka. Inte som Arvidsjaurraggen med en mercedes från -72 och en Volvo 740 glt från -89......

Senare på kvällen bestämdes det att hela klassen skulle träffas och umgås, spela sällskapsspel och sedan dra ut på stan. Så blev det också och det var riktigt trevligt. Det kändes som man fick bra kontakt med alla redan från början och det är ju en stor fördel. Umgicks även sådär på onsdagen också. Spelade spel, pratade och hade allmänt trevligt.

Fortsatt under veckan har vi då börjat med utbildningen och undervisningen.´
Dag 1 handlade om att lära sig: Presentera sig, hälsa på folk, fråga efter namn, samt W-ord.. dvs var, vem, vilka, varsifrån, varför m.fl.

Dag 2: Lära sig att fråga om var man kommer ifrån, alfabetet, bokstavera sitt nmn, konjunktion i singular och några prepositioner.

Dag 3: Fråga om var man är, Du och Ni, familjemedlemmar, min och din (possesiva pronomen).

Dag 4: Vi lärde oss räkna, säga bostadsort och adress, pratade om andra tyskspråkiga länder, tysk geografi och lite landskunskap.

Det har med andra ord varit en bra vecka :-)

Igår var vi några som lagade middag. Det blev rotsaksgratäng och fläskkotletter typ. Sen var vi ut ett gäng i Altstadt. Träffade tre svenska tjejer som går "Tyska i praktiken". Det är en annan utbildning som finns. Då går man först 8 intensiva veckor och lär sig tyska, sen mån- tors är man ute i någon verksamhet och praktiserar och varje fredag har man tyska. Den är ungef 6 månader lång. För att söka till den krävs det att man har läst minst steg 3.
Jättetrevliga tjejer var det :) Norrköpingbor och en göteborgare så att lite distans är det ju förstås.

Idag har näästan hela klassen varit till Köln. Det har varit en riktigt bra dag och man har fått se mycket vackra ting. Köln har många vackra kyrkor och en gigantisk katedral som var magnifico. Jag kommer väl lägga upp bilder på Facebook också hade jag tänkt. Det är nog lättare det och beskriva där. Vi var bland annat på en supertysk restaurang och åt. En av oss i klassen prövade Himmel und Ääd. Det är typ blodkorv med potatismos, smakade en bit och det var hur gott som helst! Jag åt Kalvschnitzel med Pommes och sallad, verkligen jättegott! Sen två andra tog Kalkonfilét och Pommes med sallad. Vi prövade även Kölsch som dom är kända för. "Deras" öl. Här dricker man Altbier och där Kölsch, endast där och tvärtom. Ingen av oss tyckte det var någon höjdare direkt. Som en blandning av ljus lager och weißbier (veteöl) så det var ingen succé.

Mina första dagar i Tyskland...

Här kommer första reseberättelsen som är mer om Tyskland. Jag har skrivit lite då och då sen i torsdags, så vissa saker skrevs då och vissa saker skrevs senare under helgen. Här följer en svensk version och sedan en kortare tysk sammanfattning.

Då var man äntligen i Tyskland. Så otroligt härligt att vara här ändå, så länge som man längtat efter att besöka landet så är man äntligen här. Flygresan gick bra, incheckningen och säkerhetskontrollen vaar inga problem heller. Eller okej. Mobilerna glömde jag att skicka med korgen genom scannern och bältet glömde jag ta av mig, men i övrigt så. Inga förbjudna föremål eller för mycket packning eller så, så det är positivt. Hade en liten burk handkräm i jackan som jag var lite osäker på om man fick ha eller inte, men tydligen var den tillräckligt liten.

Senare inne vid gaten träffade jag två trevliga dalmasar. En i min ålder och hans pappa. De skulle på hemvändarfest i Düsseldorf, eller typ här iallafall. Lustigt nog hamnade vi bredvid varandra på flyget också. Sen väl på flygplatsen sågs vi igen och bestämde oss för att följas. Hittade packningen snabbt och åkte sedan med tåg från flygplatsen. Väl i stan fann jag tunnelbanan (U-bahn) så åkte med den till Düsseldorf-Bilk där jag bor. Det är två stationer bort och tämligen nära mellan vardera så jag bor ändå bra till. Dock kändes de nog så långt att gå med all packning – då jag dessutom inte hittar.

Vädret är toppen, skulle chansa på 20-30 grader utomhus så det är hur härligt som helst. Aaaaningen bättre än Sverige måste jag ju säga. Dessutom är det en vacker stad, väldigt levande och med mycket sevärdheter och aktiviteter. Sen jag kom har jag varit i Düsseldorfarkaden och vandrat runt bland de hundratals affärer som köpcentret erbjuder. Har dock inte hunnit se allt, det var ju så stooort så man hinner ju bli trött i benen bara genom att gå som rättest rakt igenom. 15 000 kvadratmeter affärsyta  var visst en stor yta märkte jag snabbt.

Handlade mat på Aldi (liknande Willy’s) och Pennymarkt (påminner om ett Ica Supermarket). Jag har inte hunnit pröva så mycket av de tyska delikatesserna än, jag höll mig till liknande varor som jag skulle handlat i Sverige. I den mån de fanns vill säga. Tysk mjölk kan  bli intressant att pröva, samt frikadeller. Annars tror jag nog de mesta övriga jag handlade påminner om de som erbjuds i Sverige. Skillnaden är att allt är generellt billigare, eller inte riktigt allt men det mesta är billigare. Vissa saker kan vara samma och vissa saker något dyrare.

Jag var även på Mediamarkt för första gången i mitt liv. Handlade två minneskort, micro sd. Insåg ju att dom är mer än hälften så dyra i Tyskland än i Sverige så det kändes ändå värt. De tar ju dessutom inte just någon plats eller vikt i väskan så...

I övrigt så är det bara bra här. Lägenheten är rätt så härlig, har varit själv här sen jag kom. Pratade med min hyresvärd igår och det lät som att min granne skulle komma i veckan iallafall. Han skulle ha kommit i torsdags men jag vet inte vad de blev av med honom.

Det känns så underbart att vara här, är så otroligt glad att jag kom mig för att göra den här resan. Många kanske inte skulle fara själv till ett främmande land (visst, bara 5 veckor, men ändå.)
Jag tror att jag skulle nog inte ha gjort en resan som denna för två år sedan. Inte om vi går tillbaka prick två år iallafall. För två år sedan hade jag precis fått ”semester”, jag hade jobbat en sommar inom  äldrevården i  Arvidsjaur. Om två dagar skulle jag börja på Arvidsjaur Turistbyrå för att sedan praktisera/jobba där.

Det känns som jag har hunnit med väldigt mycket. I torsdags då jag kom var jag här så pass tidigt att jag fick som en hel första dag här. Jag har varit i centrum mycket och gått, hittade en trevlig affär Euro Discount T€DI, den påminde lite om Lagerhaus eller Dollarstore. Dom hade mycket roliga och lustiga saker. Dit måste jag definitivt igen.

Första dagen hade jag glömt att ta med kartan så jag gick på känslan och tog mig fram genom att någon gång då och då leta mig fram till en tysk och artigt fråga
- Ursäkta, kan ni säga mig hur jag kommer till/var ligger/I vilken riktning...?

Trafik fanns det gott om i staden och man får se sig för rätt så mycket, påminner om rusningstrafik i Sveriges storstäder.  Vad som är lite lustigt är att tyskarna verkar bara ha relativt nya bilar. Det kanske beror på var man är, men har nog inte sett någon bil som är äldre än -95. Generellt är det bara runt -00 och nyare.
 Hittade ett litet torg mitt i centrum med fullt av bänkar och kiosker m.m. Satt mig ner med en vattenflaska och bara iakttog folket. Det märks verkligen att det är en helt annan dryckeskultur här än i Sverige. Folk dricker verkligen överallt och man kan se det dygnet runt. Förmiddag, lunchtid, eftermiddag eller kväll spelar ingen roll, inte veckodag heller.

Efter en stund gick jag vidare mot Gamla stan (Altstadt) och det var verkligen enormt vackert. Träffade många vänliga typer i alla åldrar som jag sedan hade kortare och längre samtal med. Bara sitta och prata är riktigt trevligt. Düsseldorfarna verkar vara ett väldigt harmoniskt, trevligt och artigt folk med en god vana för turister och tar bra hand om nykomlingar. Altstadt var verkligen speciellt.
Där ser man snabbt anledningen till varför Düsseldorf är känd som världens längsta bardisk. Över 300 krogar, restauranger, nattklubbar och pubar på ett och samma ställe. Det verkar finnas mat från hela världen. Man ser mest  tyskt, irländst, italienskt, grekiskt, thai/kinesiskt/japansk/koreanskt och indiskt i Altstadt, eller det är mitt intryck iallafall.

Var på Dä Spiegel en sväng och tittade. Namnet lät lockande så jag tänkte jag prövar. Skulle gissa på att det är ”Spegeln” på svenska. Spiegel vet jag ju men dä är jag inte säker på. Har för mig att det är på dialekt för das. Däremot förklarade en äldre tysk att tyvärr så hör man sällan dialekten Plattdeutsch (Platt-tyska) i Düsseldorf numera. Den försvinner allt mer och mer och det är nästan endast i mindre byar och orter utanför som man kan höra den. Sen finns den ju klart mer i större utbredning i andra orter, men just här börjar det vara sällsynt. I skolan lär man sig hochdeutsch och på tv hör man hochdeutsch (högtyska  - mosvarighet till rikssvenska).

Vi talade även om historia, politik, kultur, valuta (euro, Sek och mark) kulturskillnader och om lika språk. Det blev ett väldigt långt och intressant samtal.
Jag prövade även för första gången Altbier. Mörk öl som görs överallt i Düsseldorf men som bara finns och dricks här. Varje stad har sin egen öl fick jag höra. Sen måste jag nog säga att med tanke på att jag inte tycker om mörk öl så var den faktiskt helt okej. Den var inte kolsvart, mer åt coca-cola-hållet så det kanske var det.
Prövade även på Killepitsch som är Düsseldorfs andra specialitet i dryckesväg. Det är Kräuterlikör precis som Jägermeister. Alltsö örtig/kryddig likör. Jättegod faktiskt!

Die Reise ist gut gegangen und endlich bin ich in Deutschland! Die Sonne scheint und hier gehen und laufen die Leute hin und her. Der Flughafen war nach meiner Meinung ziemlich Groß. Aber dank zwei Nette Leute von Mittelschweden hat alles gut geklappt.
Mit den Regionalzug bin ich nach Düsseldorf Hauptbahnhof gefahren. Da gab es sehr viele Leute! Stockholm Centralstation (Hauptbahnhof) ist überhaupt nicht vergleichbar. Aber trotzdem habe ich den richtiger Zug gefunden. Nach 4 fahrminuten bin ich in Düsseldorf-Bilk.
”Burghofstraße 51 liegt in unmittelbarer Nähe”, hat meine Vermieterin gesagt. Dann ging ich 2-3 Minuten, plötzlich sah ich das Haus, rief nochmal meine Vermieterin an,
- Komm hoch, ich bin hier. Vierte Etage geradeaus.
So, dann habe ich sie getroffen, sie hat mir das Wohnung gezeigt und so.. War sehr schön, hier gibt alles was ich brauche. Besteck, Teller, Glas, Pfannen etc.

Übrigens bin ich die erste Tage sehr viel spaziergegangen. Hier sind alles so Schön, die Leute so Nett und das wetter so Schön. Deutschland ist wirklich etwas besonderes. Ich bin so froh dass ich habe diese Reise gemacht.
Das ist eigentlich nur 5 Wochen, aber das reicht. Gibt viele Zeit was zu machen.

Bei Kaiser's, Pennymarkt und Aldi habe ich Essen gekauft, sehr günstig ob man mit Schweden vergleichen. Manche Sache ist billiger, meistens alles.

Saturn und Mediamarkt fand ich sehr Angenehm, einfach zu finden und die Auswahl war Groß. Besser als Expert Stormarknad ;)

Aber welche Verkehr.. In Deutschland gibt es nicht nur ein Auto.

Und... In diesen Woche kommt meiner Nachbar, was wird Spannend. Einer Junge, alles was ich weiß.

Während das Wochenende habe ich auch sehe Nette Leute getroffen. Man kriegt hier Kontakt mit Leute sehr einfach. Menge Leute fragen sachen, wundert sich über mich und so. Das finde ich Schön. Ich werde nur Froh wann unbekannte zu mir kommt. Dann lernt man sich auch immer neue Wörte und das Kommunikation in einer Fremde Sprache wird einfacher und natürlich besser und besser.

So, kurz gesagt. Mit mir ist alles in Ordnung :) Weiter in den Zeit werde ich neue Eintrag schreiben, so das Blogg wird erneuert.

Reseberättelse 1 :)

Då var man i Stockholm, resan hit har gått bra och den lilla tid man hann tillbringa där var en trevlig stund.

Resan startade i Jörn ca 18.55 i tisdagsafton. Tåget var en kvart försenad men det spelar ju inte så stor roll. Sen hade jag dessutom trevligt sällskap i tåget under hela resan. Satt och surrade på om både de ena och de andra till något före midnatt.

Lustigt nog så  träffade jag ett gäng tyskar och schweizare. De hade varit runtomkring Kiruna och jobbat under två veckor. Det är faktiskt första gången jag träffar annat än svenskar på ett vanligt SJ-tåg. Inlandsbanan är väl en sak, men.. hur som helst. Två av dom satt ett säte ifrån mig och jag hade ju hört att dom var tyskar och de ställde en fråga på engelska, om då nästa stopp var och jag hade ju kollat när vi beräknades vara på varje station, så jag svarade på tyska att nästa hållplats blir cirka 21.45 (Örnsköldsvik). De verkade imponerade över att någon i Sverige pratade tyska så de var början av en konversation. Pratade på i ett bra tag om lite allt möjligt.

Berättade även att i Sverige så är tyskakunskaperna inte så tokiga. Att man i gymnasiet förutom engelska kan välja på tyska, spanska och franska och även fler språk i vissa fall.

Väl på centralstationen i Stockholm drack vi kaffe, några av oss skildes sedan åt och två av dom var kvar och vi bestämde oss väl som mer eller mindre för att tillbringa dagen tillsammans. En kille och hans flickvän. De var något äldre än mig, men det brukar ju inte spela så stor roll alltid. Nästa komiska grej var att dom bor i staden Düsseldorf, dvs dit jag ska. Så vi lär umgås en del därnere med. Berättade lite om det jag kände till om Stockholm, visade dom runt på de ställen jag kände till bäst, vandra bl.a runt i Gamla stan, på Södermalm, Norrmalmstorg, Globen m.m.

Senare under eftermiddagen åkte jag ut till släkten i Solna, åt middag, handlade och tillbringade kvällen tillsammans med dom, en stor del vid tvn. Vi tittade bl.a på Uppdrag Granskning där det igår handlade om poliser som är tjuvar. Brott i form av stölder som begåtts av poliser på polissationen. Senaste 5 åren har dessa stölder kostat staten typ... 334 537 kr. Så, det kändes ju som en hel del pengar trots allt. Pengar som kunde ha gått till någon helt annat.

Torsdagen blev det tidigt uppvaknande. Steg upp strax efter kl 04.00. Planet gick 07.35 och man ska infinna sig på flygplatsen 2 timmar innan och ja, trafiken i Stockholmstrakterna är inte riktigt som i norra Norrland så 3 mil tar inte 15 minuter direkt. Incheckningen gick bättre än jag förväntat mig och köerna var inte alls farliga. På säkerhetskontrollen lyckades jag ju glömma att lämna telefonerna så maskinen klagade, men det var ju lätt åtgärdat. Sen pep den ännu en gång, jaha då var det ju bältet. Så långt tänkte jag ju inte men det gick ju bra. Säkerhetskontrollkontrollanterna var trevliga och vänliga människor så att... Jaja, på grammatiskt korrekt svenska heter det kanske att; kontrollanterna vid säkerhetskontrollen var vänliga och trevliga människor så att det gick bra.

Kurz Zusamenfassung...
Die Reise war sehr Angenehm. Ich habe schöne Gesellschaft gehabt. Ein kleine Verspätung aber das ist mir egal. Ich habe auch eine Gruppe von deutschen und schweizer getroffen. Die haben in der Nähe von Kiruna gearbeitet.

Als wir nach Stockholm kamen haben wir frühstückt. Danach haben wir einen Besuch im Touristenbüro gemacht. Nacher sind wir einer Stadsrundtgang/Stadsrundführung gegangen. Ich erzählte ein bisschen über Stockholm.  Plätze wie Gamla Stan (Alt stadt) und Globen (Eine Konzerthallle und sehr viel mehr) haben sind wir vorbeigegangen. Mit zwei von die Deutschen habe ich den Tag verbringt. Die war die einzige die länger in Stockholm bleiben wurde. Die wohnen auch in Düsseldorf, das war ziemlich komisch. Aber die Welt ist klein.

Der Abend habe ich mit die Verwandte verbringt. Wir haben z.b Fernsehen gemacht.