Påskafton och Långfredag

Igår var en riktigt härlig dag. Redan på torsdagkväll hade vi pratat om Sorsele, om att det var dans på Folkets hus och det var några av oss som var på festen som hade tänkt dit. Då var man ju inte så platt under tassarna så då lät det ju som en riktigt bra idé.

Sen då dagen efter då man vaknade och kände lite på tanken om Sorsele så kändes det inte lika lockande längre. Nog lät det roligt, men skulle jag fara själv då? Det lät lite segt, nog för att det hade ju varit kul att antingen bara fara dit för att träffa folk och köra, eller då att fara dit för annat. Men efter någon timmas tänkande så gav jag upp tanken. Nu var klockan kring ett och jag hade väl som lagt ner idén.
   Sen ett par timmar efteråt så skrev en gammal klasskompis och undrade om jag hade lust att vara chaufför, självklart skulle dem ju betala bränslet. Jag blev riktigt glad, för på något sätt så fanns ändå tanken om Sorsele där och nu hade jag ju äntligen en anledning att fara (nog för att jag hade flera innan, men iaf) Så då tänkte jag, happen.. får man ta bilen då? Var ner och kollade upp det, fick svar och skrev sedan och bekräftade att det gick bra och frågade när jag skulle komma till Arvidsjaur för dem var ju där.
   Efter ett par minuter och nå grejer gjorda så var resan till Arvidsjaur igång. Det var hon och två stycken andra som skulle åka från Arvidsjaur. Vi skulle vara i hennes lägenhet ett tag innan vi skulle fara så det hann bli nå wattantal.
  Klockan kan ha varit runt sju eller halv sju eller någonting då jag kom till Arvidsjaur, var in på Statoil en sväng och tvärhandla nå grejer och sen var man och hämta de andra två J
   Satt sedan i lägenheten till ungefär åtta, halv nio, sen skulle vi förbi Ok, förbi Linus och lite av varje. Så vi blev väl en liten stund extra i Arvidsjaur. Sen bar det iväg mot Sorsele. Körde ju E45 eftersom det var via Arvidsjaur. Vägen var riktigt härlig, lite snö och lite is och inte alltför mycket bilar. Var andra gången jag körde den vägen men det gick bra ändå. Vägen från mig till Sorsele via Malå är dock roligare, den är väl kanske lite sämre men då åker man ju förbi massa roliga ställen som näsberg, Grundträsk, Malå, Rågoliden, Sappetsele, Blattnicksele osv. Där händer det mycket mer än efter vägen från Arvidsjaur.

   Resan till Sorsele tog inte så länge, då vi kom dit stannade vi förstås vid en bilverkstad där massa annat folk var. Hälsade på andra som var chaufförer och småpratade lite, sen drog vi raggen runt runt i Sorsele. Hämtade upp nå folk, träffade folk, lämna folk osv osv. Det blev en hel del.
   Det som var så härligt var det att nästan alla man känner i Sorseletrakterna var ju där, blandade åldrar och folk från alla möjliga ställen. Lycksele, Storuman, Sorsele, Gargnäs, Blattnicksele, Malå och Arvidsjaur förstås. Fanns säkert från ännu mer ställen, men här blev de uppräknat några i alla fall J
   Jag var osäker om jag skulle betala in mig på folkan, för träffade nå folk som sa att det inte var så många därinne, men att de förmodligen skulle komma. Dessutom hade de höjt inträdet lite (med tio kr). Nu kostade det 130 kr för 18+ och 80 typ för 15-17. Så man kanske skulle ha varit yngre trots allt.
  Åja, världen gick ju inte under för det där. Så i alla fall, vi blev väl några timmar i Sorsele. Hann både ragga runt med nå folk och vara på folkan tillräckligt, var tvärt in på den nattöppna grillen bara för att. Det var väl som det jag gjorde igår kväll lite kort sammanfattat.
   Då vi skulle fara hem så kom en kille och undrade var vi skulle, hörde att dem inte var därifrån. Så de undrade om de kunde åka med till Nordanås,  hade själv ingen aning om var det låg men efter vägen typ och så skull man kör in efter en väg en bit. Så ja sa att nog kunn dem åk me. He är ju ba skoj me fler sällskap tyckt ja.
   He va nå fler arvidsjaurbor som va påväg i en vit volvo hem mot arvidsjaur då, så vi hann ikapp dem efter nån liten stund. Hemvägen va som trevlig. Satt å prata om det mesta mellan himmel och jord, riktigt trevligt  =)  
”Du är speciell för mig J god natt J
Det var ett av smsen vi skrev senare under natten, få ord men betydelsefulla. 

   Inatt så fick jag även erbjudande om att följa till Malå under lördagen någon gång mitt på dagen. Jag tvekade då för jag visste inte ifall jag skulle vara ute med skotern, men jag sa att jag hör av mig på morgonen då jag vet hur det blir.
   Kort och gott, jag skrev på morgon att jag följer till Malå så då blev de att fara dit därikring 13.45 idag, men föret dit var inte någon höjdare. Vi körde ju då väg 365, svängde sedan höger efter Skellefteälven och ja efter Malå-vägen via Malågrundträsk som man brukar säga. (Nog för att om man kör från Arvidsjaur kör man också via ett Grundträsk, dock ett annat) Hur som helst så körde vi då där, men man kunde kanske hålla 40-50 och ibland över 70 till och med, och även 90 i slutet då vi kom närmare Malå. Vägen var full av slask, modd, snö och is och allt som man inte vill ha på vägen. Jag åkte ju och det var lika enkelt, skulle inte varit så skoj att köra själv i de hela.
   Till slut kom vi fram till Malå i alla fall, tog väl nästan 50 minuter men tyckte ändå inte det kändes så. Kanske för att det var ett härligt sällskap i bilen? =) Då vi var där körde vi som bara storgatan rakt igenom, svängde upp mörttjärnvägen och sen ställde oss på Malåborg en stund och väntade. Sen fick vi klartecken att fara på Hökvägen..
  Hem så valde vi att köra väg 370 mot Skellefteå och sen svänga av vid väg 365 mot Järvträsk igen. Det gick mycket snabbare och då fick vi ju se många härliga byar. Rentjärn, Lillholmträsk och nästan Åmliden.
   Sen så jag väl vara hemma tog jag skotern upp till Brattberget igen och var där några tag, åt lunch som egentligen blev vid middagstid men det gjorde då ingenting, lika bra det. Var ändå inte nå hungrig.

   Nu är man hemma i alla fall efter en dag med många äventyr. Satt och tänkte på att jag faktiskt hunnit med många kommuner under de senaste dygnet. Sorsele kommun, Arjeplog, Arvidsjaur, Malå och Norsjö. Kan faktiskt ha hunnit en bit i Skellefteå och Storuman kommun, men är inte säker.
   Ikväll ska man väl också vara som en chaufför, dock inga långa sträckor direkt. I övrigt ska man väl umgås med vännerna här i byn  =)

Lär väl uppdatera senare… :-D

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

glad påsk! :)

2009-04-11 @ 18:33:34
URL: http://metrobloggen.se/helenasl
Postat av: Sofia

Nej, det var INTE kul köra i det där alltså :p

2009-04-14 @ 11:09:39
URL: http://ninasofiaeklund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0