Hemma igen

   Idag (tekniskt sett igår) kom jag ju hem från Skåne. Tåget var i tid så jag anlände runt halv nio i Jörn. Där stod pappa och väntade på mig så det var ju som perfekt. Då åkte vi hem till Järvträsk.
   Vistelsen i Skåne var underbar, vi hann med oerhört mycket på bara några få dagar. Kort sammanfattning kommer här.

   Tisdag. Jag anlände i tid till Ängelholm. Då jag satt på bussen kom jag att tänka på att jag inte visste var jag skulle kliva av. Förmodligen någon typ av busstation tänkte jag, men det var så många stopp och ingenting liknade eller hette något som "busstationen". Till slut skrev jag och frågade, sa att jag var vid Torget och busstationen var tydligen nästa hållplats så det var ju bra.
   Filippa och Niklas väntade på mig vid stationen. Då gick vi hem till hans mormor där jag fick lämna sakerna och sen så åkte vi tåg till Helsingborg (en ännu större stad). Det var otroligt vackert, vyerna, landskapet, byggnaderna.. ja, praktiskt taget allt. Vi såg ett par sevärdheter och sen tog vi färjan till Danmark, var i Helsingör ett tag, åt dansk pölse för första gången och besökte massa affärer.
   Efteråt så åkte vi tillbaka till Sverige igen och till Vejbystrand, åt middag och träffade hans föräldrar. Satt och pratade väldigt länge med dom och det var riktigt trevligt! Tycker också att jag ändå lärt mig förstå skånska bra nu. Jag pratar ju inte direkt skånska, inte så de låter realistiskt iallafall, men förstår gör jag.
   På kvällen körde vi in till Ängelholm igen, med deras Bmw 540i, otroligt härlig bil att köra! Var på Mc Donalds, var ute och loda vid hamnen i Vejby osv, trevligt!
   Det var tisdagen iallafall.

Onsdag så började vi dagen med frukost ute på Kullen, dvs Kullaberg som ligger vid Högnäs. Då var vi så långt österut man kan komma i Sverige eftersom landet går som utåt lite. Då körde vi runt och tittade på olika ställen och i olika affärer. Finns så mycket att se, är som att komma utomlands! Dessutom var det varmt som fan. Mellan 25-30 grader i skuggan, så det blev svalkande att komma in i bilen.
   Efter detta var vi hem till honom en snabbis, sen körde vi till Båstad där Båstadveckan höll hus. Det är bl.a en tennisturnering med deltagare från lite överallt. Var fullt av Stockholmare så tror de dominerade. "Monsters"-bilen var där, nivet energidrycken. Så de delade ut gratis Monsters, hade aldrig smakat för att är så dyrt att köpa. Så att, men nu så. Det var gott! 
   Sen hem till Vejby, hälsade på hans farmor och massa fastrar och hans två bröder. Efteråt var det middag. Sen på kvällen var vi in till stan, träffade ännu fler kompisar, fast de här var några gamla klasskompisar till honom från då han gick på Rönne, dvs högstadiet. Såg film på kvällen.

   Torsdag, direkt på morgon så var det frukost, dusch osv och sen iväg  till Ängelholm och sen till Helsingfors och sen över till Danmark där vi skulle handla, lite smått och gott. Var på café, massa kiosker och lite andra affärer. Blev i Danmark rätt så länge, sen var det dags för att åka till Ängelholm igen och äta middag med hans familj hos hans mormor. Gottgott! :-)
   Sen åkte vi bil hem med en av hans bröder. Sen så umgicks vi med hans familj, såg film osv. Sen på kvällen så bestämde vi oss för att dra ut på byn.Så vi blev ute måånga timmar, träffade massa folk, var nere vid stranden osv. Riktigt härligt. Gick hem någon gång på natten, kanske kring tre.

   Fredag åkte jag hem. Kändes lite trist att lämna Skåne, men så är det. Fick skjuts in till stan och åkte buss därifrån till Hässleholm. I Hässleholm blev jag rätt länge. X2000 (tåget) var försenat från Köpenhamn så det var ju bara att vänta. Dessutom började de bli knappt om tid att hinna med tåget i Stockholm.
   Till slut kom tåget och vi körde mot tiden kan jag säga. Tekniskt sett skulle vi inte hinna, men det var så många resenärer som skulle med så att de övertalade föraren för nattåget mot Norrland att invänta vår ankomst. Så egentligen kan man säga att vi kom ganska så gode försent. Jag var lite smårädd där ett tag att jag skulle fastna i Stockholm. Nog för att de skulle vara ett äventyr att upptäcka Stockholm en fredagkväll. Då skulle jag ju bara ta in på hotell eller något, finns gott om dem i centrala Stockholm.
   Men iallafall, samtidigt hade det varit lite riskabelt att vara ute ensam om kvällen. Man kan ju bli rånad, misshandlad, ja vad som helst. Så att, det var lika bra att tåget väntade. Så de gillar vi!

Lördag - Ja, jag kom ju som sagt i tid till Jörn. Jag sov ett par timmar på tåget, kanske kring två-tre eller någonting. Hade inte lika svårt att sova som då jag åkte ner, men jag ville bara inte sova. Trots allt så visste jag att jag skulle vara chaufför på kvällen. Så ikväll har jag kört en massa järvträskare fram och tillbaka, några morängarna, glommersträskare och till och med britter. Ja, de bodde visserligen i Järvträsk, men iallafall. Höll på få mer körning en längre sträcka, men som tur var löste de sig på annat sätt.
   De allra värsta är att jag inte ens är trött, känns inte värt att sova. Ska upp och jobba imorgon (måndag).
Ikväll har jag iallafall haft hur trevligt som helst, träffat massa folk man inte sett på länge och som man knappt kände igen och så har jag som sagt kört mycket bil och då trivs jag ju :)



Kommentarer
Postat av: Matilda

Hej! Nej, jag var aldrig in på värdshuset utan jag lämnade bara av Viktor Lilja där, sen hämtade jag lite folk senare under natten för de ville inte gå hem ;b

2009-07-20 @ 17:55:28
URL: http://matildalidstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0