Tisdag - ledig dag

Var ett tag sen jag skrev nu känner jag, men man har inte tid tyvärr då man jobbar. Eller nog skulle jag säkert hinna, men jag är så pass mån om min nattsömn så att jag prioriterar den så går de mindre kaffe på jobbet.

Aja, får sammanfatta lite kort allt annat roligt som hänt och ska hända. Sist jag skrev var ju natten mot Söndag 19e Juli. Under söndagen var de skapligt väder och mycket folk på stranden i Järvträsk så var förbidär ett tag och pratade lite. Hittade musslor också, kan vara skoj att veta kanske.
   Jobbade sen måndag, tisdag och onsdag, var ledig torsdag och fredag. Dom dagarna tillbringande jag en hel del med våra grannar som är från Stockholm men som har stuga här i byn. Vi spelade lite tvspel, var ute och fiskade och lite av varje. Det var skoj =) Var bland annat vid Kvarnen, nivet Kvarnfesten-kvarnen.



Idag är man ledig. Det är rätt skönt efter tre dagar SHF. Jobbade lördag, söndag och måndag.
S = 6.50 - 21.10 = 10,45 timmars arbetstid.
H = 07.30 - 19.30 = 10,35 timmars arbetstid.
F= 06.50 - 13.50. = 6,50 timmars arbetstid.

   Det är ju inte så mycket egentligen i genomsnitt, var mest bara helgen som var lite halvseg. Då man jobbar går de ju bra, men att ha tre timmars rast mitt på dagen under pdol-helgen var inge skoj för då är de ju knappt någon hemma i Arvidsjaur. Jag var ute och körde och kom på att jag kunde fara på Greya eller biblioteket en stund och sitta vid datorn, men båda var stängt. Jag kunde inte ens gå in på Medan för att läsa tidningen. Så det var lite synd.
   Det slutade iallafall med att jag tillbringade en timme nere vid Arvidsjaursjön, skrev sms med folk och bara njöt av stillheten, ensamheten och den vackra vyn/utsikten.
   Efteråt körde jag tillbaka till jobbet, åt mat och tog som vanligt en längre promenad och sen gick jag tillbaka för att hinna läsa tidningen. Det var många upprörande rubriker. Ta bara denna från NSD;
"Höns ihjälslagna - Nytt vandaldåd mot miljögård i Luleå upprör"
   Men VA?! På sidorna 4-5 eller vad de nu var stod de då om att pojkar i äldre tonåren hade roat sig med att slå ihjäl höns med järnspadar, krattor osv. Jag fattar inte, vart är världen påväg???
   Jag inser liksom inte nöjet med att göra en sån sak. Det är inte det att jag känner någon  större empati eller sympati med just hönorna, men just själva dådet, att göra en sån sak. Det är mer människorna som drabbats jag känner empati och sympati med.

Sen läste jag även en rolig insändare. Det var en uppprörd fader till en liten pojke på typ tolv år som skrev;
"Är det lagligt med minderåriga i kassan?"
"
Hur är det möjligt och lagligt att eb matvarubutik har minderåriga som jobbar i kassan? Vad jag vet så är gränsen för inköp av öl och cigaretter 18 år och hur kan det då vara lagligt för dessa att sälja dom här varorna? Har en son som praoade i denna butik tidigare och han fick plocka upp varor m.m, men hade strikta order om att hålla sig ifrån kassan eftersom det bara var vuxen personal som fick vara där. Han blev tillsagd en gång då han var för nära kassan. Inte mig emot att ungdomar får sommarjobb, men är detta lagligt? Snälla, kan någon svara? "

Så skrev den här mannen iallafall. Jag tycker det var lite roligt formulerat. Nästan så att man kan se mannen framför sig.

NSD är verkligen rolig att läsa, det är fler sidor än både norran och piteåtidningen (vilka jag också läser på jobbet) och täcker ett större område och det är skoj. Självklart finns de ju utrikes också men...
Kolla bara den här rubriken; "Polisen näst bäst på att lösa brott
Jahapp tänker man då. Vem är bäst? Präster? Barnskötare? Kassörskor från IKEA? Det nya lösningsmedlet från KLUREX?


Om man tittade i mitten av tidningen så stod det sedan att Polisen i norrbotten var näst bäst på att lösa brott, men i alla fall.

Under måndagen var jag rätt trött men ändå så kände jag lyckan över att få vila en dag så att jag jobbade på som vanligt och det gick fint. Jag slutade ju som sagt tidigt och efter det hade jag lite bråttom ner till Gummicentralen för vi har köpt nya däck till Passaten och då är det ju lika bra att dem sätts på där man köper dom. Men de låg efter tidsmässigt så att jag skulle komma tillbaka efter en 20 minuter.
   Då funderade jag, vad ska jag göra? Ragga runt själv kändes lite ovärt en måndag typ mitt på dagen. Så eftersom jag ändå nästan var på Södra gatan så for jag till Jens och vi stod/satt och pratade tills jag skulle fara. Sen så skulle jag återkomma igen efter bytet. Så det gjorde jag också, tog cirka en halvtimme för de var lite balansering och lite av varje som skulle göras, så att sen for jag till Jens och blev där ett tag. Sen for vi ut på samhället och var ute ett par timmar och pratade och så J Var runt på typ varenda gata kändes de som, var på Dollar, till Logen-området och upp på Lillberget också, det var nice.
   Sen då de började närma sig middag så for jag hem. Just då jag kom fick vi gäster. Har ju som tendens att titta ut om de kör förbi en bil och då gjorde jag det, ingen speciell. Sen två minuter senare sneglade jag ut bara för att se om de regnade och då hade regnbågen uppenbarat sig. Det var lite coolt tycker jag, att den kom så snabbt.

Så i veckan jobbar jag tre dagar till. Det är onsdag 6.50 – 16.50, torsdag 07.00 – 17.00 och fredag 10.30 – 19.30 J Det ska bli skönt att sluta ändå relativt tidigt på fredagen. Eller inte tidigt, men de kunde varit värre. Fast man hinner ju ändå lägga nästan alla och allt sånt så att det gör ingen skillnad på jobbet om man jobbar till 21.10 som är nästa steg så att säga. Eller ja, man kan sluta 19.50 också.
   Då får vi se om man kör till Järvträsk direkt, det beror på hur det blir fredagkväll, annars så stannar man fort i Arvidsjaur ett par timmar, antingen bara för kvällen eller så för natten, det får man se. Något Luleåkalas känner jag inte behov för i alla fall.
    Såvitt jag minns har jag varit inne i stan i Luleå typ en gång så jag skulle väl gå vilse. Har bara varit ute på Storheden annars.

Lördag så blir det avskedsfest i Järvträsk, så att det blir skoj. Det blir trevligt att träffa folk, umgås med massa trevliga människor osv, men känns samtidigt synd att det just är avsked som är temat.

 

Jag läste förresten en annan rolig sak i en Kalle-ankatidning. Det var en kille i typ Västerås eller nå som vunnit ett pris i Juni 2005. Han hette Enzo Schön. Inte för att vara dum eller så, men vad säger de dig?
Int so schön skull man kunna säga. De blir ju en blandning mellan tyska och svenska och om man helöversätter de till svenska blir det ju Inte så vacker. Stackare :-/

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Kusin Maria

Hej!

Kul att läsa på din blogg.

Du kan ju ta ditt pick å pack nån dag å komma på besök.

men ring före så vi är hemma!

ha det så bra!

Maria

2009-07-30 @ 23:04:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0