Älvsbyn, Storgatan, Arvidsjaur X3, Chaufför och kossor

Jag tycker att rubriken sammanfattar min helg någorlunda så bra, kunde säkert ha haft med fler nyckelord som man kan associera till, men det får jag väl annars ha med här i själva avhandlingen eller vad det nu kallas.
   I fredags efter skolan körde jag i alla fall till Älvsbyn, till Dan. Det var soligt och varmt ute så första timmarna satt vi ute på balkongen, pratade och sånt. Efter ett tag gick vi in.
   Senare på kvällen började vi höra om några kompisar till honom som var ute på ett område vid Parkskolan och spelade kubb. Så att vi for dit i alla fall. Lite kuriosa är att Parkskolan är ju även namnet på grundskolan i Glommersträsk, men Parkskolan i Älvsbyn tror jag är mellanstadium eller lågstadium, eller?
   Där var det folk i alla fall, kom även fler efter ett tag. Jag kommer dock inte ihåg namnet på alla. Så att.. men trevliga var dem i alla fall. Det är ju alltid trevligt att träffa lite nytt folk. Så jag hade definitivt kul. Jag vet inte hur länge vi var där riktigt, men kanske 1-2? Jag vet inte riktigt, men sen for vi i alla fall till grannen hans på eftermöte som de så vackert kallades.
   Senare så gick vi in till Dan igen, käkade lite och sen lade vi oss och snacka ett tag bara innan vi somnade. Skulle gissa på att vi somnade nånstans kring 4-5.
   Dagen efter steg vi väl upp sådär mitt på dagen, käkade och sen spelade vi lite tvspel som omväxling. Det var ett tag sen man spelade nintendo 64-spel.
   Någon gång innan middagstid så körde man hemåt, var in i Arvidsjaur också en sväng, kollade läget och lite sånt där. Var hemma lagom till middagstid.

Var som tvungen att fara hem igår för skulle vara chaufför till arvidsjaur på kvällen, var de sagt. Så blev de också. Vid halv sju körde jag upp mor och far. A-frakt hade någon fest 8-9, dvs både fredag och lördag, men det blev i alla fall igår mor och far var upp. Sen var det ju ”Dans till Ola och Jag” eller någonting sånt, alltså det var bandet som spelade på Laponia. Så då var det ju allmänt disco, 22-02. Senare ringde Klasse och han hade funderat om Missenträsk eller Glommersträsk och undrade ifall jag hade lust att köra honom dit, och självklart hade jag ju det. Det blev i varje fall att han for till Glommersträsk, till Patrik, en av chaufförerna våra. Då vi väl var där visade det sig att Patrik också var sugen på att fara till Arvidsjaur, så eftersom jag skulle hämta mor och far någon gång på natten så undrade dem om jag kunde fara tidigare så att de hann in på Laponia ett par timmar, och självfallet gick det ju bra. Jag funderade bara vad jag skulle göra i arvidsjaur, men jag tänkte att nog hittar jag väl alltid någonting. 


   Jag körde hans Volvo S60 till Glommersträsk i alla fall, den är riktigt skön att göra. Har ju kört den förut också så.. Hur som helst, for hem en liten stund och bytte bil till passaten. Sen körde man tillbaka till Glommersträsk, drack kaffe och sånt där medan de hann dricka lite innan vi skulle fara. Kring tio så for vi i alla fall, hade hört att det var riktigt mycket folk på laponia, så det var ju perfekt. Då vi kom till Arvidsjaur var vi först till bankomaten och sen skjutsade jag upp dem till Laponia. Sen började jag kolla runt om vars folk var och vad dem gjorde ikväll. Blev i alla fall att jag fick sällskap av Behm & Jens M. Följde dem på Capsicum efter att vi hade raggat runt ett par varv på samhället. När vi kom dit var det ”stängt”, eller de skulle stänga vid elva men det var fullt av folk därinne så det var nog inte så noga. Där var  det fullt av flygare och k4ingar. Så det var inte en själ man kände, bara kände igen. Sen var de ju givetvis många vuxna där.
   Det gjorde inte så mycket, för vi hade nog så trevligt ändå. Efter ett tag började vi bekanta oss med några flygare i tvåan och sen satt vi och pratade med några k4ingar, nyblivande för dem var födda -89.
   Jens och Mattias drack sig halvberusade och sen började de känna för att fara på Laponia trots allt. Själv blev man bjuden på en läsk, en passionssoda av bartendern. Han tyckte ju först att jag skulle beställa någon alkoholhaltigt för han tyckte jag såg nykter ut. Så då sa jag att, tyvärr men nästa gång, är chaufför ikväll som omväxling, så då fick jag en läsk. J
   Efter den så körde vi vidare till Laponia. Parkerade bilen och tänkte att jag följer dem en bit. Jag skulle inte gå in, utan bara stå därute vid entrén och just där vid insläppet, men tog mig inte längre än ingången så träffade jag folk jag kände. Mimmi, Annelie, Emelie m.fl
   Sen gick jag in, happ då träffade man ännu fler. Det var fullt av sorselebor där, och det gillar man ju. Däremot visste jag inte namnet på riktigt alla. Jag ska väl ta och försöka undersöka den saken närmare. Jag brukar ju inte ha problem med namn, men när jag aldrig ha vetat dem blev de genast knepigare.
   Efter ett tag for jag vidare, jag visste inte vad jag skulle göra så jag skrev till johan, precis då jag hade fått tillbaka ett svar så mötte jag honom och det blev i alla fall så att vi stod på sandbackaparkeringen mot statoil och pratade, i typ ett tag. Han, Jens H och Malin var ute och körde.
   Bytte lite ord med honom osv. Då klockan började bli lite mer så for jag tillbaka till Laponia, tänkte att jag lär säkert träffa folk att prata med. Kändes segt att köra runt själv.
   Jag hann vara taxi till Cazba tre varv, gick ju det också. När klockan blev två så var jag på Laponia och inväntade de äldre. De visade sig bara vara Pappa, Bobben och Patrik kvar, av de som skulle åka med hem alltså. Till slut kom de, kring kvart över två, men då hade dem ju förstås osagt hejdå till alla så de tog ett tag. De hade börjat prata om att också fara på Cazba eftersom det var nattöppet, men det blev i alla fall så att dem for på en efterfest på Storgatan. Så där blev de whisky och ett par öl. När klockan började närma sig halv fyra så skulle vi börja fara hemåt vägen.
   Jag var egentligen inte trött då jag körde hem, men jag kände ändå att de skulle vara skönt att sova. Jag hade haft en rolig kväll och att lägga sig och sova kändes som en god idé. Men kvällen var tydligen inte slut än. 


   Då vi kom till korsningen, Lycksele, Norsjö, alltså där riksväg 365 går till 95:an. Där i alla fall såg jag på långt håll någonting som såg ut som en gigantisk älg. Den var bredare men lite lägre i höjd. I vilket fall som helst, de andra som satt i bilen hade trots omständigheter uppmärksammat det jag såg, till slut sa någon då vi kom närmare, ”det är ju en ko!” Jag trodde inte mina ögon, men där stod i alla fall en ko, han stod i diket, ungefär just vid skylten. Nivet där de står ”Norsjö 52, Arvidsjaur 43 osv osv”
   De sa vi skulle stanna av så vi gjorde de. Vi bröt mot lagen, parkerade på huvudled! Åja… Kring fyra är inte vägen så trafikerad.
   De kom i alla fall på vem ägaren kunde vara och de var i full färd med att ringa. Jag tyckte de lät lite plågsamt att ringa och väcka någon sådär, men vad gör man? De sa det var en snäll och rar herre så att. Pinsamt om man ringer till fel ägare ;p Tur inte så många har kossor i Glommersträsk.
   Inget svar då de ringde, förmodligen sov personen, vilket inte är så konstigt. Då vi körde hem var inte en själ ute, det var vi och kossan.
   Vi körde upp till personen vi trodde ägde kossan och de gick och knackade på. Till slut öppnade han, och det måste ha låtit galet. För de var ju inte direkt nyktra de som förklarade, och så står de och tjollrar om en kossa på riksväg 95. Han skulle bara ta på sig kläder sa han, sen kom han.
Då sa pappa en sak som lät så rolig ”Han kunn ju int va plogar, då få he ju int ta så läng å ta oppå se klädren” tyckte de lät skoj bara.
   Han kom i alla fall och följde oss med, vi erbjöd han skjuts ner till storvägen. Så nu började jakten, kossan ville inte fångas, men till slut så lyckades han locka in den och upp till ladugården. Det tog dock drygt en halvtimme, men i alla fall.

Till slut var vi i alla fall hemma. Då hade strömmen varit borta under kvällen så internet ville inte funka och vi hade inget vatten. Idag funkar de som tur var.
   Det är väl lite kort min helg i alla fall. Kanske inte är så många som orkat läsa, men i alla fall.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Ofta en kossa?



2009-05-13 @ 15:55:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0