Onsdag

Då var det onsdag, brukar ofta kännas skönt med onsdag för då är det bara två dagar kvar av veckan, varav en av dagarna har bara två lektioner. Så det är skönt.
   Det lär inte bli särskilt långt inlägg nu, tänkte som mest bara sammanfatta vad som händer och har hänt under veckan. I måndags på Bf-timmen hade vi typ idrott. Vi var på Gielas och vår lärarinnas kille hade lektionen med oss. Han är cirkuspedagog och vi fick pröva på och chans att lära oss hur man går på trapets, jonglera och några grejer som jag inte kan namnet på. Det var iallafall en intressant och lärorik lektion. Vi fick även tips till hur vi kan göra våra lektioner som vi ska ha.
   Så, det var det som hände måndagen. Tisdagen var vi lediga, iallafall under Bf-tiden. I slutet av dagen hade vi tyska. Det var officiellt den sista lektionen. Birgitta bjöd på hallontårta med läsk till. Sen så skulle vi göra en Schultüte. Det är en grej som ser ut som en dumstrut ungefär, fast mindre. Den får man då man börjar skolan i Tyskland, fylld med lite godsaker och skolgrejer.
   Jag lånade även en film av henne, titanic och såklart dubbad på tyska. Det är de som är så roligt med tyskarna, att de dubbar allt, amerikanska tvserier osv, allt! Det märkte vi på Malta att italierna också gör. Det är lite synd för dom, de missar så mycket gratis-lektioner i engelska, så att säga. Såg iallafall halva igår och nu har jag sett andra halvan. Den är så bra!
   Det kändes till en stund konstigt att se den på tyska, men jag vande mig vid rösterna. Så den var helt okej att se. Dessutom lär man sig ju lite av att se filmer, så känns de då iallafall. Kommer inte på något konkret ord eller någon mening jag har lärt mig, men något är det iallafall.

Det är väl vad som har hänt under början av veckan. Idag har vi haft självständigt arbete, så under förmiddagen hade jag och ramona lite nostalgilust så vi lyssnade på massa franska låtar som vi hört under högstadiet. Frågade även efter tips efter fler.
   Här är refrängen (tror jag då) till en av dem vi hörde.

   Billy pourvu que tu m'aimes
   Que mon nom s'enroule a ton nom
   Si les gens s'aiment
   Comme nous nous aimons
   Les magiciens reviendront

  
Någon som känner igen den? Kanske är lättare om jag förklarar av som sjungs.
  
  Billy förutsatt att du älskar mig
  Att mitt namn slingras runt ditt namn
  Om människor älskar varandra
   Som vi älskar varandra
   Magiken vill komma tillbaka


   Sen hörde vi ju förstås Sacre Charlemagne och Save vous plantez der choux och Poupée de cire poupée :) Alla var bra, men den första var ändå bäst tycker jag, men alla gick höra. Ändå roligt att höra franska, finns många härliga låtar ;)


Efter att ha sett Titanic kommer jag säkert att fastna på Mein Herz will weitergehen, My heart will go on eller också Mitt hjärta vill fortsätta slå.


Imorgon händer inte mycket, har ett nationella prov för Steg 3 kvar och engelska, där skulle vi nog göra någonting med prepositioner eller någonting, kom inte riktigt ihåg. Eventuellt skulle någon göra speaking i engelska.
   På fredag är det listening och reading direkt på morgonen. :-)

Kommentarer
Postat av: Sofia

Enligt kenneth var billy inget namn utan första meningen var "förutsatt att du älskar mig" eller nå sånt :p

2009-05-06 @ 17:35:00
URL: http://ninasofiaeklund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0