Erfarenheter

Tänk ändå vad det är viktigt med erfarenheter. Först och främst syftar jag nu på arbetslivserfarenheter. Att man prövar på olika saker, att man kanske även prövar det sista man tänkt sig själv kunna jobba med. Även det blir en nyttig erfarenhet och någonting att lägga på minnet. 
   Jag själv har ju haft många praktikplatser via skolan, prao som det kallades i högstadiet och apu (arbetsplatsförlags utbildning) som det heter på gymnasiet. Men också även sommarjobb. Det innebär alltså att jag prövat på detta: 

* Handeln, en livsmedelsbutik 
* Elektronik, Ljud & bild, data - Expert 
* Hamburgerrestauranger & gatukök - Frasses
* Barnomsorgen - Förskola & Fritids 
* Barnomsorgen - Högstadiet 7-9 
* Handikappomsorgen - Lärkan (gruppboende) 
* Turism - Roomservice & "Pingvinklubben" (Utomlands, på Malta)
* Kultur i vården - Trädgårdsarbete, sång, musik, städning av Arvidsjaur kommunhus vind
* Kultur i Järvträsk - Sommarcafé, måleri
* Parkarbete - Plocka skräp, räfsa, kratta m.m 
* Äldrevården - Borgargården, Demensboende 
* Turism - Turistbyrån Arvidsjaur (pågående)




Det är väl det jag sysslat med inom "jobb". Så att det kan ju vara nyttigt. Då har jag ju hunnit se en del olika branscher så det är ju rätt bra tänker jag. Då har man ju som tänkbara och mindre tänkbara branscher men det finns ju mycket mer att upptäcka. 



Aja om vi återgår till nutiden. Idag är det fredag och på 1 timme och ca 40 minuter är det dags för lunch. Få se vad det blir att äta till lunch. Tur man har nära till lägenheten, riktigt skönt alltså. 
Jobbar själv på turistbyrån idag och det är rätt lugnt med folk och med arbetsuppgifter så att.. Lite synd ändå, mer folk hade gärna fått komma. Man kanske skulle kunna locka hit folk med gratis Piggelin? 
 - Kunde ha fungerat iallafall. 

Nu ska jag fortsätta med uppdatering av företag i Arvidsjaur kommun. fiskerättsinnehavare & privata boenden 09. Så det blir en hel del telefonsamtal att ringa men det är ju också rätt kul. Fast jag skulle inte vilja vara telefonförsäljare direkt, inte så omtyckt yrke. Men ändå är det överflöd av dom enligt arbetsförmedlingen, hur kommer det sig? 
Fast själva yrket att arbeta med är säkert inte oomtyckt, utan det är väl mer av dom man ringer till. Eller vem vet, kanske inte så kul att få NEJ och en nersnörd lur. 
 - Nej tack, jag köper inget. 
Kan inte vara kul att få gång på gång av folk. Men så är det i dagens läge. Folk köper hellre på internet eller i butiker in real life än av försäljare via telefonen. Inget att göra åt. 


  
Vad händer i helgen?
Jag ska vara i Arvidsjaur, vad ska du själv göra?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0