Turism

Jag hoppas att jag kan sätta turism som ämne här i bloggen. Det är otroligt vad jag gillar det och tänk hur mycket mer jag hade gillat det om jag hade varit där under sommarperioden. Fast jag trivs lika bra som det är nu, man är inte upp över öronen med arbete men inte heller nere i tristess.



Som många säkert vet så pratar jag om min informella praktik på turistbyrån. På måndag kanske man kan vända på det hela. Det är vad jag hoppas i alla fall. Bara det inte är datakrångel på Arbetsförmedlingen så ska nog de mesta vara löst.
Men iallafall, varför trivs jag så bra då? Redan för en vecka sen då vi var i Luleå och lyssnade på föredraget om Swedish Lapland och vad vi som destinationer kan göra så insåg jag hur mycket jag skulle gilla yrket. Men det var väl egentligen i våras då vi läste Fritidsturism på BF som jag insåg de från första början.
Jag har alltid vetat att jag vill jobba med människor men kanske aldrig riktigt vetat på vilket sätt. Jag har alltid trott det var inom omsorgen, vård, barn, handikapp osv osv. Men vem vet, kanske var det inom Turism? Kanske inte är rätt, men för stunden är de det.


För att inte komma bort från ämnet återgår jag dit igen. Varför trivs jag? Kollegorna, miljön, kunderna och framförallt arbetsuppgifterna. I veckan har jag bl.a ringt runt åt företag och hört ifall det är några ändringar gentemot den förra vinterbroschyren Arvidsjaur Turistbyrå gav ut, om vad som händer i Ajaur, om vad olika företag erbjuder osv. Det gillade jag starkt. Ringa runt och säga "Hej mitt namn är Pär Hedlund, jag ringer från Arvidsjaur turistbyrå angående... bla bla bla.. " Sen är det ju alltid härligt att träna språk. Så ibland blev det ”Hello, my name is Pär Hedlund and I’m calling from the Touristinformation regarding…” och ibland Hallo, ich heiße Pär Hedlund, ich rufe von der Tuouristenbüro an bezüglich…”
Hehe, så det är en av sakerna jag gjort. Annars så har jag skrivit om andra aktiviteter, betjänat kunder, varit till Luleå (Kallax) flygplats med två tyskar i ärende av Laponia och ja.. annars är det väl inte så mycket mer jag gjort.

 

Idag ska jag till Piteå, blir även att fara till Öjebyn och hälsa på folk där. Så att det blir ju trevligt ju. Stannar i Piteå tills imorgon och åker förmodligen direkt till Arvidsjaur, vi får se hur det blir. Är lite osäkert än, men ska ta reda på ett svar så småningom. Ifall jag inte kommer hem till Järvträsk imorgon så lär de nog dröja ett tag innan jag uppdaterar. Jag har ännu inget internet i lägenheten så..
Jo förresten, som arvidsjaurbo trivs jag bra, riktigt bra! Är synd att det inte var förra året jag bodde i Arvidsjaur, fast på sätt och vis kanske ändå lika bra. Bussresorna var också trevliga, så dom saknas.

Igår på turistbyrån bloggade vi efter att ha tagit ett kort på datorn, eller printscreenat då klockan var 09.09 och haft uppe som kalendern så man såg att det var 9/9-09 också.
9/9 -09 blir ju för många ett datum att minnas.

 

 


Kommentarer
Postat av: morsan

Ja Joakim Nilsen lär då komma ihåg datumet för då blev han pappa till en liten tjej

2009-09-10 @ 21:17:39
Postat av: Sofia

Det finns ju en anledning att bussresorna inte var hemska - DU!

2009-09-13 @ 11:51:32
URL: http://ninasofiaeklund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0