Veckan som varit

   Så, då var det åter dags igen för ett inlägg i bloggen. Nu är det ju snart sommar och jag ser framemot allt trevligt som väntar under sommaren. Som tur var så bor vi ju där vi bor och har midnattssolen, dvs ljust dygnet runt så det är ju en extra härlig grej. Förhoppningsvis ska man väl även kunna dela med sig om vad som kan tänkas vara en smula intressant, eller om inte annat läsning för stimulansens skull. Så här kommer några rader om vad som händer och sker för min del.
 
   Vi börjar närma oss helg och helg innebär ledighet för många, dock inte för mig hela den här helgen. På fredag & lördag är det nämligen distriksmästerskapet i Basket och det hålls här i Arvidsjaur på Camp Gielas, där jag jobbar extra. Jag kommer behövas på lördag från kl 16 och eventuellt ändå till kl 23, det får vi se. Receptionen stänger egentligen kl 22 för kunder men i och med det här evenemanget kan de bli en stund extra.
 
 
 

 
Så förövrigt, vad har hänt för trevligt i veckan?
 
   Mån - Hade skola i vanlig ordning. Den här veckan lär nog vara den bästa veckan om man utgår efter mina intressen. Det  handlar nämligen om turismen. I och för sig blir de mesta repetition, iallafall när de gäller den lokala destinationen. Sen så finns de väl alltid saker som man inte tagit till sig som kan bli som nya såklart.
   Det handlade om hur turismen i Sverige var uppbyggt, hur besöksnäringen fungerade, vilka som ingick i den och en hel massa statistik när de gäller gästnätter, genomfartstrafik, försäljningssiffror, besökare osv.
   Jag tänkte inte gå in djupare på det här just nu men bara nudda de lite på ytan. Kan även nämna att vi idag hade besök av Arvidsjaur Turistbyrå.
 
   Tisdag - Här hade vi besök av en av föreståndarna för Båtsuoj Samecenter. Här blev de lite mer ny intressant fakta, saker som jag inte vetat men förstås även en del repetition. Statistik uppskattas alltid så sånt är kul att höra på.
 
Onsdag - Åter igen besök av Arvidsjaur Turistbyrå. Idag har vi sett lite videoklipp från olika händelser. I övrigt har vi pratat om marknadsföring, olika sätt att marknadsföra en produkt eller ett företag samt hur viktigt det här och vilka kostnader det kan röra sig om.
   På eftermiddagen så blev vi indelade i grupper och skulle lösa lite uppgifter. Det var nämligen mail från lite olika länder i Europa som turistbyrån hade fått och där vi skulle på ett bra sätt svara på de här mailen som om det vore på riktigt. Så jag fick vara som lite stöd & hjälplärare samtidigt som jag ingick i en grupp så det var ju trevligt. De lustiga var att en av de uppgifter vi skulle lösa var ett mail som jag svarade på under tiden jag jobbade där så att.. men man ska ju vara nyskapande så självklart blev de inte samma svar.
    (Alla mail var förstås redan avkryssade och lagt i "besvarade-mail-pärmen", utan vi skickade de bara på en annan mail.)
 



 
Torsdag - Idag har vi haft lektion nere på Sameland som ägs av Hotell Laponia. Vi var inne i den stora kåtan ocb utomhus då vi lagade mat. Vi lagade renskavsgryta med hemmagjort potatismos och mer lite sallad till. I övrigt så hade vi en gruppövning då vi skulle planera inför ett event, förstås påhittat. Så vi gjorde en ""Lappländische erlebnistag" dvs en lappländsk upplevelsedag för 15 personer.
    Sen så fick de uppleva lite skoterkörning, hundspannsåkning, pimpelfiske, turistbyråinformation, 3-rättersmiddag på Hotell Laponia, lunch på restaurang Afrodite & ett besök på Anna-lisas souvenirbutik. Så att.. :) Blev ju ändå realistiskt och vi lyckades pressa ner priserna rätt så mycket så de blev också rätt förmånligt trots att det bara var en dag. Nu är ju oftast en paketresa minst en helg, så just det var väl lite tokigt kanske..
 
 
 
Vad mer kan vara av intresse? Att jag har fått grymt mycket sommarkänslor & att sommaren ser ut att kunna bli stressig, full av arbete, nöjen & annat intressant. Men man får göra de bästa av situationen och försöka att prioritera.
 
 




Bylos Stekhus i Malå fick rycka in och symbolisera matlagningen på något sätt. De har säkert renskavsgryta någon dag som dagens rätt om vi har tur.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0