Umeå, Skellefteå & still without work

Den här veckan har jag iallafall gjort någonting förutom att vara arbetslös. Jag har hunnit med en dag i Skellefteå, även varit ut till Skelleftehamn och till Solbacken samt att gå på stan så det kändes ändå som man gjort någonting vettigt.
Sen dagen efter det så blev det så att jag följde med Sandbackaskolan till Umeå på universitetsbesök. Jag hann med några rundturer på universitetet och se både de ena och de andra. Lindellhallen, "matsalen", rektorsexpeditionen, juridiska institutet, naturgeografiska delen, kulturhistoriska delen, aula nordica, massa andra caféer, lite utställningar samt hälsat på Sofia och äta lunch där :-) Trevligt och gott! :D I övrigt träffat annat folk, från Lycksele, Skellefteå och... ja, Malå? :D

I övrigt har de förstås blivit en del promenader, hälsat på folk i byn, träffat familjen, sett filmer, varit vid datorn och ja.. lite av varje. Kom hit i.. tisdags? Så nog är de ju iallafall en del.




Sen så har jag ju i vanlig ordning börjat fundera på jobb för nu under våren. Det har kommit ut en del nya arbeten i kommunen Arvidsjaur, men det är inte så många av dom som faktiskt är sökbara. De är lärarjobb och andra jobb som kräver många års studier. Om de då vore hjälpassistent eller någonting hade de ju varit sökbart om intresse funnits men nu hade jag inte en sådan tur.


Annars så finns det här alternativet. http://www.nuab.se/utbildningar.html och så trycker du på serviceyrken. Står inte så mycket så jag kan förklara istället. Det är en utbildning på ca 25-30 veckor och den tar upp ämnena, service, turism, kommunikation, bemötande,ekonomi, språk (franska, tyska, engelska) m.m. Det är en slags grundutbildning och har då som mål att man ska få jobb inom något av de här i slutändan.


Visst kan man säga att jag redan har på fötterna i några av de här ämnena men man kan ju aldrig vara fullärd sägs det. Dessutom så är det ju bra att de finns på papper som jag brukar säga.
Även om jag kommer och säger att jag kan det och det och har gjort det och det så är de ju ingenting som bevisar det förutom i praktiken men då är det ju inte säkert att jag får chans att visa det så därför tänker jag att den här utbildningen kan vara bra för då finns de ju verkligen på papper.


I kursen fritidsturism i BF3 (barn och fritid, årskurs 3) läste vi ju faktiskt om i princip allt de här, bortsett från språk då förstås.. men den här utbildningen skulle nog gräva ännu lite djupare än vad den i gymnasiet gjorde. Så jag vet inte, vi får väl se. Vi läste ju inget språk i den kursen eller så men har ju läst tyska på sidan om och lärt mig mycket nu under hösten på Turistbyrån men också privat tack vare vänner och bekanta samt mitt flitiga läsande av utländska medier.

"Umfangreiche Liste von Zeitungen mit Aktivitäten im Internet nach Ländern geordnet.
www.zeitung.de/"

På sidan www.zeitung.de så finns det en bred och omfångsrik lista med webbtidningar som är ordnade efter länder. Dvs tyskspråkiga tidningar. Helt perfekt.






Senare idag så ska jag på vindkraftsmöte i Byastugan här i Järvträsk. Då får man se om det sägs något intressant...
Nu ska jag nog ta och spara och publicera inlägget så att någon orkar läsa det.. :-P







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0