Praktik och annat kul

Jag har som många redan vet avslutat serviceutbildningen och startat praktiken. I och för sig ingår ju praktikperioden i utbildningen, men den teoretiska utbildningsdelen samt praktiska (matlagning, bakning, servering m.m) är klar. Så nu är vi alla 12 ute på praktik på lite olika ställen.
Det är alla möjliga ställen. I kök av olika slag, livsmedelsbutik, inom hemtjänsten och i lokalvården samt inom resturangbranschen, mer åt serveringshållet. Jag är den enda som valde receptionsyrket som praktikplats.


På Hotell Laponia är det hur kul som helst, har i princip bara varit i receptionen och det är då jag trivs som bäst. Mötet med nya människor, att få serva och betjäna dem efter kunskap och erfarenhet, att konversera och föra en dialog och just de här med att ta kontakt är en stor del av det som gör att jag trivs så bra inom just; turism. Sen är de ju förstås att man träffar ju verkligen folk från hela världen. Känna att man hjälper någon och att man faktiskt säljer en tjänst som man brukar säga. Språket och kommunikationen är viktig var det en klok människa som sa, och nog visst är det så.



I helgen är det Euskefeurat som uppträder i Kongressen på Laponia så det väntas mycket folk. Fullsatt! Sen är det även fullsatt i restaurangen på julbordet som är efteråt. Så det ska bli trevligt att jobba en kväll som den.


Just nu är det ombyggnationer i receptionen och jag tror det kommer bli en succé när allt är klart. Så bara att vänta med spänning..
På måndag startar flygen från Tyskland med Air Berlin & FlyCar. Det ska bli enormt kul att komma i kontakt med biltestbranschen lite mer än vad jag har gjort tidigare.






Förutom praktiken har jag hunnit med lite av varje senaste tiden, Älgfest i Järvträsk, 18årsfest här i Arvidsjaur, lite shopping inför jul och andra praktiska smågrejer sådär. Dock börjar det vara rätt kallt om dagarna, i morse var det -23 då jag gick till praktiken, nu är det bara -17,3 så lite längre promenader kan man ju göra i den temperaturen. Kylan ska väl hålla i sig till efter helgen och sen blir det något mildare.. -10 -  -15 grader så de blir ju rätt lagom.
Lustigt nog känns det mer behagligt att vara ute nu som i morse än t.ex i förrgår då det var bara 15 grader. Men i norra Sverige pratar vi ju om dry air så det är väl anledningen. Våra temperaturer i Januari och Februari skulle väl aldrig fungera i ett land som t.ex Tyskland? -35 i Tyskland skulle väl kännas som -55 här, minst.





Kommentarer
Postat av: Sofia

Jag tror att du passar alldeles ypperligt i receptionen! Tror du har hamnat rätt :)

2010-11-25 @ 18:51:21
URL: http://ninasofiaeklund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0