Då var påsken förbi...

Då var även påskfirandet för 2011 förbi. Jag har tillbringat dagarna i Arvidsjaur samt i Järvträsk och Glommersträsk. Det har blivit att vara ute en del, vädret har varit underbart så det har varit skönt. Sen har jag även hunnit med årets Påskrock i Glommersträsk som var på skärtorsdagskvällen.


Jag hade planer på att göra en liten påskbrasa men det blev aldrig. Av ren impuls så drog jag upp till Arvidsjaur på påskaftonen. Så något påskbrasa blev det inte tal om. Tände lite värmeljus hemma i lägenheten innan jag gick ut för nya äventyr.
För de som är intresserade av att läsa om påskbrasorna och deras betydelse och innebörd kan jag hänvisa till http://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5skbrasa
Sen finns de förstås tradtioner i andra länder där de är ännu mer vanligt;
http://de.wikipedia.org/wiki/Osterfeuer








I övrigt så är jag fortfarande arbetlös så det innebär precis som tidigare att man får söka sig lite tidsfördriv då det är brist av annat. Igår kväll så fördrev jag tiden med lite Two and a half men förstås, men även ett besök på den här sidan; http://www.farbrortorsten.com
Det var en rätt rolig sida, mest flum med vitsar och andra roliga saker men ändå ett tidsfördriv när man inte har så mycket bättre för sig.



Ang two and a half men. Det är ju trots allt lärorikt på vissa sätt. Man lär sig ju lite namn, orter, geografiska kunskaper, historia och så blir man ju bättre på engelskan förstås.
Sen har jag ju även lärt mig ordet Schadefreude - skadeglädje. Det är ju visserligen direktöversatt men det var ett ord i tyskan jag inte tänkt på. Aldrig kommit i en situation så jag fått använda det. Sen den känslan man känner då man fått dåligt samvete över att ha haft skadeglädje, dvs Glaukenschtuken - det fanns tydligen inte i tyskan. Eller det används inte. Men det lät ju roligt iallafall.






http://www.felsms.com/ är också en stor favorit hos mig. Man ska väl inte visa skadeglädje över andras misstag och feltramp men ibland kan de faktiskt vara rätt rogivande. Lyckligtvis har jag inte varit med om några större misstag i felsms-branschen. Kan faktiskt säga att jag sällan skickar sms till fel mottagare. Det har hänt men de är inte många gånger senaste 10 åren.



I afton åker jag till Arvidsjaur. Blir där i veckan, får se vad som planeras in. Ett besök på badhuset ligger i agendan, sen är det inte just något mer. Försöka vara ute i solen mycket och njuta av värmen. Många promenader och andra utomhusaktiviteter ska väl försöka skrivas in i kalendern.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0