Tidsfördriv

Som arbetsökande så känns det lite som dagarna handlar om att fördriva tiden. Att ständigt söka någonting att göra för att få tiden att gå tills den dagen då man faktiskt får ett jobb eller någon slags aktivitetet som man iallafall har en säker inkomst på. (Misstolka ingenting nu)


Sen har jag gått tillbaka med att plugga glosor/veckans ord. Det är faktiskt riktigt lärorikt. För att ordförrådet i tyska är ju aldrig fel att utöka. Problemet är att jag märkte att jag måste utöka mitt ordförråd i svenska också. Jag menar, vad är frånfälle, nyck, hätta, ärg, plädera, talg och okynnig och tidevarv ( okej, det sista vet jag typ, men kan inte förklara). Det var några av de ord som jag inte hade någon aning om. Lyckligtvis så är det Wortkunde så de tyska orden fanns bredvid och i många fall så kände jag till dom orden men jag skulle nog ha använt andra svenska ord än dessa. Hur ofta använder man dom egentligen? Dock har jag på det svåraste men de tyska orden känns inte så komplicerade så varför krångla till svenskan?
Prova gärna Selingua, ett perfekt program om man vill lära sig lite nya språk :)


Så resultatet är att jag ökar ordförrådet i båda språken :)

Tanken var att jag skulle lära mig franska glosor men jag börjar med tyska och fortsätter sedan med franska.



Det finns ju någon slags lista lite här och där med typ... 1000 saker du kan göra om du har tråkigt. Jag funderar på leta åt den och börja bocka av. Chansen är väl inte helt obefintlig att jag redan gjort någon av de sakerna. Nä men grejen är väl det att jag är så dålig på att göra ingenting, att bara slappna av. Det blir fort tråkigt i längden. Jag har hellre fullt upp så jag får hålla lite tempo. Så ett jobb hade inte varit fel. Nu kanske man inte ska ha för höga krav men man är ju trots allt främst intresserad av en bransch, så jag håller mig kanske där tills vidare.




Sen har jag funderat lite mer på mina reseplaner i höst om det nu kan bli av. Jag har t.om kollar flyg med Ryanair, Skavsta-Dússeldorf och hur man ska ta sig till och från flygplatserna. Okej, inte till Skavsta men det visste jag redan.





Sen har jag kollat upp lite olika alternativa boenden. Man kan bo i studenthem, i ett WG (Wohngemeinschaft), alltså gemensamt utrymme/boende.. Delat kök & badrum med andra ord. Sen kan man även välja t.ex vandrarhem eller lägenhet om man vill gå så pass. Men vi får se hur det blir i höst. Jag har ju 2,5 månad kvar innan anmälningstiden går ut så jag har ju tid att tänka. Dock vet jag inte om det gäller att vars snabb att söka eller om de läser alla sökningar efter 5/7. Då är det ju lugnt om fallet är så.
Tittade lite på anmälningsblanketten och dom vill ju verkligen veta de mesta om en. Personliga uppgifter som namn, var man bor osv det hör ju till samt anledningar till varför man söker men sedan vill dom också veta/ta del av

– Personbevis
– Betygsavskrifter
– Intyg/betyg från eventuella anställningar
– Personreferens (namn och telefonnr till en person
som känner dig, t ex lärare eller arbetsgivare)
Nuvarande yrke/sysselsättning:
___________________________________________________________
Allmän utbildningsnivå: Grundskola/motsv _____år Gymnasieskola _____år Komvux _____år Högskola _____år
Annan utbildning: _________________________________________________________________________________
Förkunskaper i det valda språket (ange vad du läst i skolan, antal år, betyg, utlandsvistelse eller nybörjare/nästan nybörjare):
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Anställningar (ange alla längre anställningar eller vad du annars sysslat med de senaste åren):




Sådana detaljer tycker jag gärna dom skulle ha fått vänta med tills man väl var på plats, det hade varit en större fördel känns det som. Kanske inte allt det där men.. du förstår vad jag menar.

.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0