Årets första inlägg

Något vidare snabb är jag ju inte på att skriva årets första inlägg, men bättre sent än aldrig. Här kommer det.

Nyårsafton tillbringades till en början hemma med några vänner. Vi åt entrecóte och potatiskroketter och potatisterrin. Det var riktigt gott! En eloge till kocken.
Sen kom lite fler folk förbi hit och efter ett tag så förflyttade vi oss mot Röda villan. Där höll vi hus de närmsta timmarna.
Närmare tiden för tolvslaget började vi gå mot Laponia där det var dags att göra entré och titta på fyrverkerier. Alltid lika vackert med fyrverkerier, man blir som barn på nytt då man stod och fascinerade sig över de vackra färgsprakande på himlen, det är nog någonting som aldrig släpper.
Nåja, skålande till tolvslaget blev det förstås samt en riktigt kul kväll i övrigt. Vid 3 lämnade vi Laponia för en trevlig efterfest.



Så, hur kan man bäst göra ett avsked till det gångna året? Tanken var att jag skulle hålla mitt s.k nyårstal här hemma efter eller vid eller före middagen men det blev aldrig av. Eftersom jag inte är någon vidare talare så tog jag aldrig riktigt mod till mig att hålla det. Så... jag kanske tar och kopierar det rakt av från dokumentet jag skrev det på och lägger in det här.




Hej!

 

Jag måste först och främst börja berätta att jag inte är något direkt glansnummer då det gäller att hålla tal. Så jag börjar med att i förväg be om ursäkt för eventuella stakningar och felsägningar.

 

Nu är det snart dags för oss alla att ta farväl av 2010, ett år att dyrka, precis som många andra år. Företeelser av alla de möjliga olika slag som satt sin prägel i historien, både positivt och negativt.

Jag skulle nu vilja att vi ägnar några minuter till en tillbakblick av de gångna året och upprepa oss om de positiva som hänt under året.


Vi har i Sverige (för många via media) fått ta del av stora händelser som;


* Solförmörkelse i mitten av Januari.

* Kronprinsessan Victorias bröllop med Daniel Westling.

* Den allmänna värnplikten avskaffas, har funnits sedan 1901.

* Världens största passagerar flygplan Airbus 380 landar för första gången på svensk mark, Arlanda 15 september.

* Vi har upplevt den sista tiden med den bronsfärgade 50-öringen.

 

 

I Arvidsjaur har vi fått uppleva stora händelser som;

* Att vara den första kommunen i Sverige som anställer en samisk språkambassadör.

* Företaget Driving on Ice etablerades i Arvidsjaur. Världens snabbaste körsäkerhetscenter på is.

* Den folkkära festivalen Nattivalen kom på benen efter några års uppehåll.

* Sveriges försvarsminister besökte Arvidsjaur, Sten Tolgfors.

*Familjeföretag arrenderade Stenträsket utanför Vittjåkk med målet att göra sjön till Sveriges bästa rödingsjö. Företaget äger sen tidigare ett antal sjöar med ett av Sveriges bästa rödingfiskesjöar.

* Arvidsjaurbo fick VM-brons i Skidorientering herrar 70 i Rumänien.


* Nytt för året är att Arvidsjaur nu har en Dansbandsvecka.

* Sveriges största hattmuseum öppnades i Arvidsjaur kommun, Glommersträsk.

* Ett av världens största militärflygplan landade på Arvidsjaur flygplats i vintras.


* 50 stycken ur befolkningen från vår vänort Mtarfa, Malta besökte Arvidsjaur.

* Arvidsjaur Energi AB får pris av Naturvårdsverket för goda exempel genomförda miljöprojekt.

* Tyskt lågprisflygbolag etablerades på Arvidsjaur Flygplats – Air Berlin. Flyger Non-stop 2,5h till Hannover.

* Arvidsjaur blev utsedd till Sveriges bästa skolkommun.

* En Arvidsjaur blev en av mottagarna av Riksidrottsförbundets och Svenska Spels Elitidrottsstipendium 2010-2011. Stipendiet är på 40 000 kronor.


* I övrigt så blev det sen ett par dagar beslutat vilka de nya gymnasieprogrammen är som kommer  till Sandbackaskolan, Arvidsjaur;

Barn- och fritidsprogrammet (BF), Fordons- och transportprogrammet (FT), Bygg och Anläggningsprogrammet (BA), Riksrekryterande fordonsprogram, Hotell och turismprogrammet (HT), Restaurang- och livsmedelsprogrammet (RL), Vård och Omsorgsprogrammet (VO).

 

Högskoleförberedande program:

Ekonomiprogrammet (EK), Estetiska programmet (ES), Naturvetenskapsprogrammet (NV), Samhällsvetenskapsprogrammet (SP).

Skolan avser även att erbjuda:

Flygskolan (specialutformat NV/SP-program - gymnasial flygförarutbildning), Introduktionsprogrammet, Gymnasiesärskola och SFI (Svenska för invandrare.

 

Jag hoppas  nu att mina kära lyssnare har haft styrka att hörsamma dessa underbara begivenheter som bidragit till vårt leverne.  
För att delvis citera en så känd frontfigur som Arne Weiße skulle jag nu vilja säga, Från oss alla till er alla önskar jag er en god fortsättning av 2010 samt ett gott nytt år!

 

SKÅL!
CHEERS!
SALUTE!
A VOTRE SANTE!
PROST!
PROOST!
Geluk/Gezondheit!
Yung sing (Drink and win)
Kippis!
Na zdorovje!

(Nu så här efter skålandet får vi väl roa er med att fundera vilka språk ni nu fått höra skål på), som lite sysselsättning.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0