Träd växer inte i himlen

Det är rätt intressant då man tänker på det där. Ordspråk och talesätt, det är faktiskt rätt fascinerande. Att några ord kan betyda så mycket medan ord egentligen säger något helt annat eller låter helt ologiska.
Här finns väldigt gott om ordspråk och talesätt. i Engelska A eller om det t.o.m var Engelska B så fick vi ju ta del av en del engelska ordspråk och talesätt men något sånt lärde vi oss aldrig i tyskan i skolan så därför tänker jag att jag skulle göra det nu på egen hand.

http://de.wikiquote.org/wiki/Deutsche_Sprichw%C3%B6rter

Sen har vi ju väldigt många av dom på svenska och de betyder troligtvis samma sak också, men även många som för mig är helt okända och de finns även dom som låter som något liknande på svenska men betyder något helt annat.

Bättre sent än aldrig är ju översatt som direkt på både engelska och tyska.
Men.. som rubriken säger. Bäume wachsen nicht in den Himmel. Vad betyder det då? 
Är det typ.. pengar växer inte på träd som vi säger på svenska?
I helgen har jag gjort något jag verkligen gillar. Eller snarare senaste dagarna, inte bara under helgen. I torsdags följde jag med en kompis hem. Först var vi till Sorsele, besökte Järnia, Konsum osv osv sen hem till Rågoliden. En mysig by, vackert och bra. Var i byarna runtomkring, ute och åkte, var ner till Vindelälven och lite överallt. Var till Sandsele också på  Talluddenområdet, väcker alltid goda minnen.
Sen under kvällen beslutade vi oss för att fara till Storuman. Vi skulle titta på en bil, hälsa på lite folk och besöka det mysiga samhället.
Dagen efter det klev jag upp tidigt för att ta bussen till Lycksele. 06.23 anlände den och runt 08.00 var jag framme i Lycksele. 69 kr - förmånligt. Så det var ju helt okej.

Sen på kvälllen väntade en födelsedagsfest. 
Under helgen hann jag träffa oerhört mycket nytt folk som jag bekantade mig med och pratade en hel del med. Sen hann jag ju förstås umgås med vänner som jag känt sen tidigare och det var riktigt trevligt. En riktigt lyckad helg!
Väl på måndagen igen åkte jag tillbaka till Storuman och tillbringade nån timme där. Sen i bussen därifrån hittade jag min granne som åkt från Dorotea och också påväg till Arvidsjaur. Så då hade man ju sällskap under de närmsta timmarna så det var ju bra.
Sen har jag också sökt tre sommarjobb nu under den senaste veckan. Jag vet inte riktigt vilken arbetsplats jag dras mest till, det är lite relativt men jag kan iallafall tänka mig att jag har chans att få något av dom. Lät kanske lite självsäkert med tanke på hur många sökande det är men.. jag är bara positiv.
Det är ju trots 3 arbetsplatser jag har jobbat på under olika tillfällen.
Men det återstår att se inom de närmsta veckorna. Är en stund kvar på varje arbetsplats tills sista ansökningsdag är.
Nu ska jag ut på samhället, uppdaterar framöver.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0