Amsterdam & skolan m.m

Vi har nu kommit till den tredje veckan, eller andra skolveckan. Det känns riktigt bra än så länge och allt fungerar bara fint.


I måndags firade vi en klasskompis som blev 21 år. I övrigt har vi umgåtts och gjort lite undersökningar kring den kommande helgen. Vi är nämligen ledig på fredag, lite extraluft i kursen för om vi ex vill hitta på någonting, en lite längre resa, besöka grannländerna eller så. Vi är ju trots allt mitt i Europa med två timmar till Amsterdam och Holland samt 4 timmar till Paris. Till t.ex München i södra Tyskland har vi ca 5 timmar med snabbtåg. Till Berlin är de något längre, ca 500 km så jag kan tänka mig att de dröjer ca 6 timmar med snabbtåg.

Kan föreställa mig att det inte är alltför långt till Luxemburg heller. Det är visserligen inte så stort land men kan säkert ha mycket vackert att titta på. Liechtenstein, Österrike och Schweiz är väl lite längre visserligen. Tyskland har ju trots allt 9 grannländer så nog befinner man sig bra till för om man vill besöka någon av dom.

 

Hittills under veckan har vi lärt oss/haft om följande saker i skolan.

Måndag – Handla, livsmedel, singular och plural, besöka en affär.

Tisdag – Rollspel – ”I butiken”, recept, vad behöver man för att göra den maträtten/kakreceptet osv, skriv och översätt en typisk svensk maträtt.

Onsdag – Min lägenhet, beskriva inventarier, möbler, rummen och vad som finns i dom, beskriv den egna lägenheten/gör ett drömhus/drömlägenhet.

Vi redovisade även våra recept om typiskt svenska maträtter. Jag valde att berätta om hur man gör palt. Det kändes väl mest passande för mina hemtrakter. Världens enda paltzeria är ju trots allt bara runt 120 km hemifrån.
För er som funderade hur man gör palt, här är en variant.


Zutaten – Palt
1 kg Kartoffeln
1,5 Teelöffel  (TL) Salz
300 ml Weizenmehl  
200 Gram Schweinefleisch

Zuerst die Kartoffeln kochen und dann in Brei/Puree verwandeln, danach mit Weizenmehl und Salz mischen und schließlich das Teig zu bällchen machen mit Schweinefleisch als füllung. Wenn alles Fertig ist kocht man die Bällchen in 30 min.
Palt ißt man zusammen mit Butter und Marmelade von Preiselbeeren.

Ingredienser – Palt
 1 kg Potatis
1,5 tesked salt
3 dl vetemjöl
200 gram fläskkött

Koka först potatisen och mosa den sedan. Tillsätt därefter salt och vetemjöl och blanda ihop degen. Gör sedan bollar av degen och använd fläskköttet som fyllning i bollen. Efteråt låter man palten koka i ca 30 min.
Palt ätes tillsammans med smör och lingonsylt.

 


Sen någonting annat som känns riktigt spännande... Igår bokade jag och fem klasskompisar till biljetter till Amsterdam. Vi bokade även boendet idag och ska även boka hemresan idag tänkte vi. Åker imorgon bitti och åker hem till Düsseldorf på söndagen. 
Kommer att bli en enormt trevlig och spännande helg. Amsterdam verkar ha oändigt med muséer att besöka och många andra sevärdheter och aktiviteter. 

Vi ska åka Düsseldorf - Venlo - Eindhoven - Amsterdam. Så vi kommer att chilla lite i två andra holländska städer, men det gör inte så mycket. Eller i Eindhoven ska vi bara byta tåg direkt vi kommer.  


Så, uppdaterar efter helgen :-)

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0