Helg i Amsterdam och studiebesök i Königswinter.

Tredje skolveckan nu då, känns synd att det bara är endast två veckor kvar tills kursen är slut. Höstkursen hade gärna fått vara 7 veckor också, precis som kursen i somras var.

I torsdags började vi med prepositioner som styr dativ och vilka verb som är bundna till det. Drog även igenom lite prepositioner som styr ackusativobjekten och eftersom jag tycker det är intressant med grammatik så var det ju ett Vergnügen.
Vi gick även igenom lite möbler, elektriska apparater, hur man uttrycker sig då man tycker om någonting och tvärtom, färgerna, läsa annonser om lägenheter och ta in information om hur man tar in och frågar om information via telefon.

I fredags var vi lediga så då var vi sex stycken i klassen som åkte till Amsterdam. Vi åkte härifrån på morgonen, åkte Düsseldorf -  Venlo (25 min väntetid + tågbyte) – Eindhoven (tågbyte) och sen direkt till Amsterdam därifrån.

Vi tillbringade fredagen, lördagen och söndagen i Amsterdam. Vi var förbi Van Gogh-museumet, Anne Franks hus och Riksmuseumet. Dock var det bara på diamantmuseumet som vi gick in. Kön var längre än vad vi orkade köa så vi skippade det. Vi åkte även en sightseeingbuss som körde runt staden och under resan så berättades saker och ting om platser och byggnader man åkte förbi. Det fanns hörlurar att lyssna i och man kunde välja på 16 olika språk, dock inte svenska men engelska och tyska fanns förstås.

Amsterdam var hur vackert som helst.  Fullt av gamla byggnader överallt som var fina att titta på. Vi åkte förbi många kyrkor som var ståtliga och vackra. Däremot så upplevde jag att Amsterdam var rätt så svårt att hitta i just därför att gatorna och byggnaderna ser rätt likadana ut. Mellan två gator fanns väldigt ofta en kanal så principen var densamma oavsett om man var på Prinsengracht eller Spiegelstraat.

Vi passerade Red light district ett par gånger. Det var rätt spännande att se. Det är ju inte riktigt Sverige. Sen att det är minst en coffeshop på varje gata är ju inte heller vanligt i ens vardag. Tror det fanns mer sexshoppar än kiosker. Sen av alla kilometer vi gick i stan tror jag att jag såg två supermarket, som jag i och för sig skulle ha kallat välsorterad kiosk. Antingen var vi på fel ställen eller så är det inte så tätt med livsmedelsbutiker i Amsterdam.

Vi bodde iallafall i en 8-bäddarsstuga på en camping i Amstelveen, en stadsdel i utkanten av Amsterdam (tror jag, kan vara förort.) Så vi hade 20 min promenad till pendeltåget och 40 minuters resa till centrum. Men det gick ju ändå. Vi bodde relativt nära till servicehuset på campingen, så rätt nära till dusch och toa. Däremot hade vi inte så mycket ström av förbruka, 2 ampere var det vi hade så någon värme hade vi inte så det fick gå till att ladda telefonerna. En stor fördel var däremot att vi hade gratis trådlöst internet så det var ju användbart då vi skulle orientera oss och planera dagarna.

Igår var klassen och en lärare på studiebesök till Königswinter. Vi åkte tåg till Köln först där vi bytte tåg och sen vidare i 40 minuter mot Bonn. Där fanns Drachenfels och Schloss Drachenburg. Vi vandrade upp på ett 320 m högt berg och besökte två gamla slott. Hur vackra som helst och utsikten var fabulös. Var dock rätt så svårt att uppskatta hur långt man såg, men det var oerhört vacker och bra utsikt. Landskapet är något annat än det jag är van vid, så det var kul att se.

Utsikt från berget.

Utsikt mot bergen/skogen.

Ett av slotten på berget.