Mina första dagar i Tyskland...

Här kommer första reseberättelsen som är mer om Tyskland. Jag har skrivit lite då och då sen i torsdags, så vissa saker skrevs då och vissa saker skrevs senare under helgen. Här följer en svensk version och sedan en kortare tysk sammanfattning.



Då var man äntligen i Tyskland. Så otroligt härligt att vara här ändå, så länge som man längtat efter att besöka landet så är man äntligen här. Flygresan gick bra, incheckningen och säkerhetskontrollen vaar inga problem heller. Eller okej. Mobilerna glömde jag att skicka med korgen genom scannern och bältet glömde jag ta av mig, men i övrigt så. Inga förbjudna föremål eller för mycket packning eller så, så det är positivt. Hade en liten burk handkräm i jackan som jag var lite osäker på om man fick ha eller inte, men tydligen var den tillräckligt liten.


Senare inne vid gaten träffade jag två trevliga dalmasar. En i min ålder och hans pappa. De skulle på hemvändarfest i Düsseldorf, eller typ här iallafall. Lustigt nog hamnade vi bredvid varandra på flyget också. Sen väl på flygplatsen sågs vi igen och bestämde oss för att följas. Hittade packningen snabbt och åkte sedan med tåg från flygplatsen. Väl i stan fann jag tunnelbanan (U-bahn) så åkte med den till Düsseldorf-Bilk där jag bor. Det är två stationer bort och tämligen nära mellan vardera så jag bor ändå bra till. Dock kändes de nog så långt att gå med all packning – då jag dessutom inte hittar.



Vädret är toppen, skulle chansa på 20-30 grader utomhus så det är hur härligt som helst. Aaaaningen bättre än Sverige måste jag ju säga. Dessutom är det en vacker stad, väldigt levande och med mycket sevärdheter och aktiviteter. Sen jag kom har jag varit i Düsseldorfarkaden och vandrat runt bland de hundratals affärer som köpcentret erbjuder. Har dock inte hunnit se allt, det var ju så stooort så man hinner ju bli trött i benen bara genom att gå som rättest rakt igenom. 15 000 kvadratmeter affärsyta  var visst en stor yta märkte jag snabbt.

Handlade mat på Aldi (liknande Willy’s) och Pennymarkt (påminner om ett Ica Supermarket). Jag har inte hunnit pröva så mycket av de tyska delikatesserna än, jag höll mig till liknande varor som jag skulle handlat i Sverige. I den mån de fanns vill säga. Tysk mjölk kan  bli intressant att pröva, samt frikadeller. Annars tror jag nog de mesta övriga jag handlade påminner om de som erbjuds i Sverige. Skillnaden är att allt är generellt billigare, eller inte riktigt allt men det mesta är billigare. Vissa saker kan vara samma och vissa saker något dyrare.

Jag var även på Mediamarkt för första gången i mitt liv. Handlade två minneskort, micro sd. Insåg ju att dom är mer än hälften så dyra i Tyskland än i Sverige så det kändes ändå värt. De tar ju dessutom inte just någon plats eller vikt i väskan så...

 




 

I övrigt så är det bara bra här. Lägenheten är rätt så härlig, har varit själv här sen jag kom. Pratade med min hyresvärd igår och det lät som att min granne skulle komma i veckan iallafall. Han skulle ha kommit i torsdags men jag vet inte vad de blev av med honom.

Det känns så underbart att vara här, är så otroligt glad att jag kom mig för att göra den här resan. Många kanske inte skulle fara själv till ett främmande land (visst, bara 5 veckor, men ändå.)
Jag tror att jag skulle nog inte ha gjort en resan som denna för två år sedan. Inte om vi går tillbaka prick två år iallafall. För två år sedan hade jag precis fått ”semester”, jag hade jobbat en sommar inom  äldrevården i  Arvidsjaur. Om två dagar skulle jag börja på Arvidsjaur Turistbyrå för att sedan praktisera/jobba där.

Det känns som jag har hunnit med väldigt mycket. I torsdags då jag kom var jag här så pass tidigt att jag fick som en hel första dag här. Jag har varit i centrum mycket och gått, hittade en trevlig affär Euro Discount T€DI, den påminde lite om Lagerhaus eller Dollarstore. Dom hade mycket roliga och lustiga saker. Dit måste jag definitivt igen.

Första dagen hade jag glömt att ta med kartan så jag gick på känslan och tog mig fram genom att någon gång då och då leta mig fram till en tysk och artigt fråga
- Ursäkta, kan ni säga mig hur jag kommer till/var ligger/I vilken riktning...?

Trafik fanns det gott om i staden och man får se sig för rätt så mycket, påminner om rusningstrafik i Sveriges storstäder.  Vad som är lite lustigt är att tyskarna verkar bara ha relativt nya bilar. Det kanske beror på var man är, men har nog inte sett någon bil som är äldre än -95. Generellt är det bara runt -00 och nyare.
 Hittade ett litet torg mitt i centrum med fullt av bänkar och kiosker m.m. Satt mig ner med en vattenflaska och bara iakttog folket. Det märks verkligen att det är en helt annan dryckeskultur här än i Sverige. Folk dricker verkligen överallt och man kan se det dygnet runt. Förmiddag, lunchtid, eftermiddag eller kväll spelar ingen roll, inte veckodag heller.

 

Efter en stund gick jag vidare mot Gamla stan (Altstadt) och det var verkligen enormt vackert. Träffade många vänliga typer i alla åldrar som jag sedan hade kortare och längre samtal med. Bara sitta och prata är riktigt trevligt. Düsseldorfarna verkar vara ett väldigt harmoniskt, trevligt och artigt folk med en god vana för turister och tar bra hand om nykomlingar. Altstadt var verkligen speciellt.
Där ser man snabbt anledningen till varför Düsseldorf är känd som världens längsta bardisk. Över 300 krogar, restauranger, nattklubbar och pubar på ett och samma ställe. Det verkar finnas mat från hela världen. Man ser mest  tyskt, irländst, italienskt, grekiskt, thai/kinesiskt/japansk/koreanskt och indiskt i Altstadt, eller det är mitt intryck iallafall.





Var på Dä Spiegel en sväng och tittade. Namnet lät lockande så jag tänkte jag prövar. Skulle gissa på att det är ”Spegeln” på svenska. Spiegel vet jag ju men dä är jag inte säker på. Har för mig att det är på dialekt för das. Däremot förklarade en äldre tysk att tyvärr så hör man sällan dialekten Plattdeutsch (Platt-tyska) i Düsseldorf numera. Den försvinner allt mer och mer och det är nästan endast i mindre byar och orter utanför som man kan höra den. Sen finns den ju klart mer i större utbredning i andra orter, men just här börjar det vara sällsynt. I skolan lär man sig hochdeutsch och på tv hör man hochdeutsch (högtyska  - mosvarighet till rikssvenska).

Vi talade även om historia, politik, kultur, valuta (euro, Sek och mark) kulturskillnader och om lika språk. Det blev ett väldigt långt och intressant samtal.
Jag prövade även för första gången Altbier. Mörk öl som görs överallt i Düsseldorf men som bara finns och dricks här. Varje stad har sin egen öl fick jag höra. Sen måste jag nog säga att med tanke på att jag inte tycker om mörk öl så var den faktiskt helt okej. Den var inte kolsvart, mer åt coca-cola-hållet så det kanske var det.
Prövade även på Killepitsch som är Düsseldorfs andra specialitet i dryckesväg. Det är Kräuterlikör precis som Jägermeister. Alltsö örtig/kryddig likör. Jättegod faktiskt!


Die Reise ist gut gegangen und endlich bin ich in Deutschland! Die Sonne scheint und hier gehen und laufen die Leute hin und her. Der Flughafen war nach meiner Meinung ziemlich Groß. Aber dank zwei Nette Leute von Mittelschweden hat alles gut geklappt.
Mit den Regionalzug bin ich nach Düsseldorf Hauptbahnhof gefahren. Da gab es sehr viele Leute! Stockholm Centralstation (Hauptbahnhof) ist überhaupt nicht vergleichbar. Aber trotzdem habe ich den richtiger Zug gefunden. Nach 4 fahrminuten bin ich in Düsseldorf-Bilk.
”Burghofstraße 51 liegt in unmittelbarer Nähe”, hat meine Vermieterin gesagt. Dann ging ich 2-3 Minuten, plötzlich sah ich das Haus, rief nochmal meine Vermieterin an,
- Komm hoch, ich bin hier. Vierte Etage geradeaus.
So, dann habe ich sie getroffen, sie hat mir das Wohnung gezeigt und so.. War sehr schön, hier gibt alles was ich brauche. Besteck, Teller, Glas, Pfannen etc.


Übrigens bin ich die erste Tage sehr viel spaziergegangen. Hier sind alles so Schön, die Leute so Nett und das wetter so Schön. Deutschland ist wirklich etwas besonderes. Ich bin so froh dass ich habe diese Reise gemacht.
Das ist eigentlich nur 5 Wochen, aber das reicht. Gibt viele Zeit was zu machen.

Bei Kaiser's, Pennymarkt und Aldi habe ich Essen gekauft, sehr günstig ob man mit Schweden vergleichen. Manche Sache ist billiger, meistens alles.

Saturn und Mediamarkt fand ich sehr Angenehm, einfach zu finden und die Auswahl war Groß. Besser als Expert Stormarknad ;)

Aber welche Verkehr.. In Deutschland gibt es nicht nur ein Auto.

Und... In diesen Woche kommt meiner Nachbar, was wird Spannend. Einer Junge, alles was ich weiß.

Während das Wochenende habe ich auch sehe Nette Leute getroffen. Man kriegt hier Kontakt mit Leute sehr einfach. Menge Leute fragen sachen, wundert sich über mich und so. Das finde ich Schön. Ich werde nur Froh wann unbekannte zu mir kommt. Dann lernt man sich auch immer neue Wörte und das Kommunikation in einer Fremde Sprache wird einfacher und natürlich besser und besser.

So, kurz gesagt. Mit mir ist alles in Ordnung :) Weiter in den Zeit werde ich neue Eintrag schreiben, so das Blogg wird erneuert.




Kommentarer
Postat av: Sofia

Vad trevligt du verkar ha. Ska du inte lägga ut lite bilder på din lägenhet och så? =)

2011-09-06 @ 20:52:19
URL: http://ninasofiaeklund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0