Reseberättelse 1 :)

Då var man i Stockholm, resan hit har gått bra och den lilla tid man hann tillbringa där var en trevlig stund.

Resan startade i Jörn ca 18.55 i tisdagsafton. Tåget var en kvart försenad men det spelar ju inte så stor roll. Sen hade jag dessutom trevligt sällskap i tåget under hela resan. Satt och surrade på om både de ena och de andra till något före midnatt.





        Lustigt nog så  träffade jag ett gäng tyskar och schweizare. De hade varit runtomkring Kiruna och jobbat under två veckor. Det är faktiskt första gången jag träffar annat än svenskar på ett vanligt SJ-tåg. Inlandsbanan är väl en sak, men.. hur som helst. Två av dom satt ett säte ifrån mig och jag hade ju hört att dom var tyskar och de ställde en fråga på engelska, om då nästa stopp var och jag hade ju kollat när vi beräknades vara på varje station, så jag svarade på tyska att nästa hållplats blir cirka 21.45 (Örnsköldsvik). De verkade imponerade över att någon i Sverige pratade tyska så de var början av en konversation. Pratade på i ett bra tag om lite allt möjligt.


  Berättade även att i Sverige så är tyskakunskaperna inte så tokiga. Att man i gymnasiet förutom engelska kan välja på tyska, spanska och franska och även fler språk i vissa fall.



       Väl på centralstationen i Stockholm drack vi kaffe, några av oss skildes sedan åt och två av dom var kvar och vi bestämde oss väl som mer eller mindre för att tillbringa dagen tillsammans. En kille och hans flickvän. De var något äldre än mig, men det brukar ju inte spela så stor roll alltid. Nästa komiska grej var att dom bor i staden Düsseldorf, dvs dit jag ska. Så vi lär umgås en del därnere med. Berättade lite om det jag kände till om Stockholm, visade dom runt på de ställen jag kände till bäst, vandra bl.a runt i Gamla stan, på Södermalm, Norrmalmstorg, Globen m.m.

 






     Senare under eftermiddagen åkte jag ut till släkten i Solna, åt middag, handlade och tillbringade kvällen tillsammans med dom, en stor del vid tvn. Vi tittade bl.a på Uppdrag Granskning där det igår handlade om poliser som är tjuvar. Brott i form av stölder som begåtts av poliser på polissationen. Senaste 5 åren har dessa stölder kostat staten typ... 334 537 kr. Så, det kändes ju som en hel del pengar trots allt. Pengar som kunde ha gått till någon helt annat.

 



      Torsdagen blev det tidigt uppvaknande. Steg upp strax efter kl 04.00. Planet gick 07.35 och man ska infinna sig på flygplatsen 2 timmar innan och ja, trafiken i Stockholmstrakterna är inte riktigt som i norra Norrland så 3 mil tar inte 15 minuter direkt. Incheckningen gick bättre än jag förväntat mig och köerna var inte alls farliga. På säkerhetskontrollen lyckades jag ju glömma att lämna telefonerna så maskinen klagade, men det var ju lätt åtgärdat. Sen pep den ännu en gång, jaha då var det ju bältet. Så långt tänkte jag ju inte men det gick ju bra. Säkerhetskontrollkontrollanterna var trevliga och vänliga människor så att... Jaja, på grammatiskt korrekt svenska heter det kanske att; kontrollanterna vid säkerhetskontrollen var vänliga och trevliga människor så att det gick bra.

 



 Kurz Zusamenfassung...
Die Reise war sehr Angenehm. Ich habe schöne Gesellschaft gehabt. Ein kleine Verspätung aber das ist mir egal. Ich habe auch eine Gruppe von deutschen und schweizer getroffen. Die haben in der Nähe von Kiruna gearbeitet.


 Als wir nach Stockholm kamen haben wir frühstückt. Danach haben wir einen Besuch im Touristenbüro gemacht. Nacher sind wir einer Stadsrundtgang/Stadsrundführung gegangen. Ich erzählte ein bisschen über Stockholm.  Plätze wie Gamla Stan (Alt stadt) und Globen (Eine Konzerthallle und sehr viel mehr) haben sind wir vorbeigegangen. Mit zwei von die Deutschen habe ich den Tag verbringt. Die war die einzige die länger in Stockholm bleiben wurde. Die wohnen auch in Düsseldorf, das war ziemlich komisch. Aber die Welt ist klein.

Der Abend habe ich mit die Verwandte verbringt. Wir haben z.b Fernsehen gemacht.


Kommentarer
Postat av: Hanna

Haha kul att du hittar tyska vänner innan du ens har kommit dig till huvudstaden :P hehe! Du verkar iaf ha det fint där nere, hoppas det fortsätter att vara så :P

2011-09-02 @ 19:49:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0