2012-09-25

Då var man ännu ett år äldre. 22 år, halvvägs till 44. Sa det precis till min medboende efter han sagt grattis och frågade hur gammal jag blev och han tyckte jag var en äkta optimist. Så det får väl vara så. 
 
Nu i veckan kan jag äntligen unna mig lite semester. Efter att ha varit på anställningsintervju förrförra veckan fick jag i torsdags ett gott besked om att jag blivit utvald som den som skulle få tjänsten som översättare på Baby-Markt GmbH. Så då jag vet att jag har någonting som väntar kan jag kalla det för en semester. Då är man verkligen mellan två jobb och inte längre arbetslös eller mellan två jobb som det så vackert heter numera. 
Förra veckan var jag på Skatteverket (Finanzamt) och skaffade mig ett löneskattekort (Lohnsteuerkarte), vilket man behöver för att kunna arbeta i Tyskland. Så då var det avklarat. 
 
Efteråt gick jag på banken och öppnade ett tyskt bankkonto, ett s.k Girokonto. Så idag fick jag koden hemskickad hit och inom två veckor kommer själva bankkortet att komma. Av säkerhetsskäl skickas det inte samtidigt utifall att det inte skulle komma fram eller falla i fel händer, så det tycker jag var väldigt smidigt. 
 
 
 
Idag har jag även varit på Sjukförsäkringskassan AOK (AOK Krankenkasse) och skaffat mig en sjukförsäkring. Det behöver man också för att arbeta och ibland görs det av arbetstagaren själv, det är lite olika. Så nu är det avklarat iallafall. Har fått lite papper från respektive myndigheter att ta med till arbetsgivaren på måndag då jag börjar. Men jag måste säga att det har löpt på hur fint som helst. Inga problem eller ifrågasättningar eller nånting nånstans. Kanske är det enklare eftersom Sverige är inom EU. Hade jag varit från någon annanstans hade det kanske inte gått lika smärtfritt, vem vet. Har även skrivit in mig som "nymedborgare" i Düsseldorf och även det gick finfint. Det vart jag också tvungen att göra för att kunna jobba i Tyskland. Så det känns härligt. 
 
 
Får se vad man ska hitta på resten av veckan nu innan måndagen. Jag måste köpa ett månadskort på DB så att jag kan pendla lite billigare Düsseldorf - Dortmund. I övrigt hade jag tänkt hinna med lite turistaktiviteter om vädret tillåter. Alla aktivitieter är inte väderberoende förstås, men vissa är det. Då jag skrev in mig i staden så erhöll jag ett häfte med hundtratals kuponger med ett värde av ca 500€ (ungefär 4000 kr) som jag kan utnyttja. T.ex fritt inträde på en massa museum, djurparker, teatrar, biografer m.m. Det är oerhört fullt av spännande och smaskiga erbjudanden att ta del av. :-)) 


 
 
Nu måste jag vidare, men här är ett par bilder från livet i Düsseldorf :) 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0