Semester i det egna landet?

Nu bär det snart av till Stockholm. Det är nog faktiskt första gången som jag åker dit som jag faktiskt verkligen har tid att turista och upptäcka stan. Även om det blir en kort tur, fredag - måndag så har jag iallafall två hela dagar att utnyttja och därmed kommer jag även försöka ta del av varje möjliga minut. Kommer bo på en båt i närheten av innerstan och har således inte alltför långt till en mängd sevärdheter. 

Alla tidigare gånger har jag alltid haft något slags ärende, antingen klassresa, omstigning eller liknande. Nu åker jag dit för en långhelg och har iallafall två hela dagar att upptäcka staden.

Då jag är ett stort fan av geografi har jag lagt en massa orter och platser på minnet. Det är platser som jag läst om men som jag aldrig har besökt. Det kan även vara orter som jag hört om i en film och sett och därmed tänkt att det vore kul att besöka.

Rent spontant är det Västerlångsgatan, Hornstull, Slussen, Gustav Adolfs Torg, NK, Mariatorget, Tantolunden och mycket mer.

Jag måste erkänna att några av dessa orter känner jag till tack vare att jag är eller om inte annat var ett stort fan av Monopol när jag var liten.

Att sitta i fängelse var aldrig kul men säg nu, vem var inte överlycklig för att ha hamnat på Gustav Adolfs torg eller i Diplomatstaden? Vem minns inte besvikelsen över att ha kommit till Götgatan och fått sig 2000 kr?

Sist jag var i Stockholm överhuvudtaget var 2013 när jag mellanlandade där och sedan dess har nog en hel del hänt i stan.
 
Sist jag var runt i stan lite var hösten 2011 så det är nu 7 år sen. Jag ser enormt framemot det trots att semesterresemålet är i Sverige tror jag att jag kommer kunna uppleva minnen för livet.
 
Jag hoppas kunna ta en hel del bilder och även i efterhand berätta om alla spännande upplevelser. Jag flyger från Düsseldorf Weeze till Skavsta i Nyköping och sedan får jag ta mig därifrån in till stan. Det är förstås något speciellt att tillbringa några dagar i det egna landet och samtidigt se det som semester. Samtidigt är det ändå för mig okänd ort i och med att jag inte varit där särskilt mycket. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0