Lockdown i Tyskland - favorit i repris

Vi har nu kommit till den 22 December 2020. I Tyskland är vi nu mitt ibland en s.k hård/sträng lockdown. Alla butiker, restauranger som inte erbjuder takeaway, köpcenter, frisörer m.m. håller stängt fram till 10 Januari. Det är verkligen inte vårt år i år. Tomma gator, stängda affärer och maskplikt i stora delar av staden Düsseldorf. Jag känner och lider fortfarande med alla som nu kanske förlorar sitt arbete och som på grund av denna lockdown inte kan jobba eller inte har någon inkomst. Själv är jag glad att vara i en bransch som inte är drabbad på samma sätt . 
 
Samtidigt drömmer jag mig bort till normalitet, en verklighet som inte kretsar kring att hålla avstånd, att bära mask i varenda butik, att  fysiskt inte kunna gå till jobbet varje dag för att antalet som får vara på plats är begränsat. Det är definitivt någonting som jag märker av efter nu över 8 år på samma arbetsplats. Vardagen är helt annorlunda och defintivt inte den vardag som jag någonsin hade kunnat se framför mig. 
 
Dagligen rapporteras mellan 500-1000 människor som har dött med eller av Covid 19 vilket är fruktansvärt. Talen antalet nya infektioner per dag är också skrämmande högt. Förra fredagen uppnådde vi rekordet med över 33000 nyinfektioner på en dag. Idag rapporterades 24740 nya infektioner i Tyskland vilket är oerhört mycket. För att jämföra med något så låg det på max ca 6000 i Mars när det var som värst. Dock så ska man inte jämföra siffrorna alltför mycket eftersom de testade färre personer då än vad som testas nu och därmed upptäcks betydligt fler. 
 
Man brukar ju prata om vad man önskar sig till jul. Jag har en särskild önskning. Detta år önskar jag mig ingenting annat än att vi kan återgå till normalitet igen. 
 
Med det vill jag bara säga, ta hand om er, håll er friska och gör det bästa av situationen. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0