Förlängd lockdown + min väg till tyskt medborgarskap

Vi har nu kommit till den 14 februari 2021. Tiden går fort när man har roligt som man brukar säga. Dock är den senaste tiden dock allt annan än rolig. Egentligen skulle Tysklands lockdown ha varat till idag. Det blev i veckan däremot beslutat att den förlängs till den 7 mars. Siffrorna har gått ner extremt sedan den hårda lockdownen började förra gången i december och vi har på många håll nått den magiska gränsen på 50 nyinfektioner per 100 000 invånare på många håll i landet. För hela Tyskland ligger nu 7- dagars incidensen på 60 vilket i sig är en fantastisk siffra om man jämför med hur det såg ut för några veckor sen när detta värde låg på 188 (!!!) På vissa håll i landet låg värdet lokalt på runt 600.
 
I Düsseldorf t.ex var vi som högst något över 200 tycks jag minnas. Politiken strävar nu efter att vi uppnår ett värde på max 35 innan vi kan se att vi släpper på dessa strikta restriktioner som fortfarande råder. Just nu har alla affärer som inte är "livsnödvändiga" öppet. Det innebär alltså att t,ex livsmedelsbutiker, bensinmackar, apotek, post, banker och babybutiker får ha öppet medan t.ex frisörer, klädaffärer,möbelhus, byggvaruhus och alla restauranger som inte erbjuder take away har stängt. Att klubbar/diskotek är stängda gäller snart sedan 1 år så det är inget nytt i sig. Det största problemet just nu är dessa mutationer som har spridit sig och snabbt sprider sig vidare. Det gör förståeligt nog att öppningen av landet bromsar ner. En förhoppning från politikens sida är att alla ska vara vaccinerade innan sommaren är slut.
 
Den 3 mars kommer politikerna att träffas igen och besluta hur det ska gå vidare, dvs huruvida landet kommer öppnas upp igen eller om nedstängningen kommer förlängas. Allt hänger på hur siffrorna utvecklar sig. Här är var och en som bor i landet självklart frågad. Vi måste alla tänka på att hålla oss till reglerna, att hålla avstånd, att bära mask i alla butiker samt platser där man måste bära munskydd. Numera gäller att i bussar, tåg, butiker så måste så kallade "medicinska masker" bäras. Det innebär alltså operationsmunskydd/masker och inte längre tygmasker, även kallade vardagsmasker. 
 
Tyskland införde även senast en Homeoffice-plikt. Den innebär att alla företag där det i praktiken fungerar för medarbetarna att jobba hemifrån måste möjliggöras. Jag kan personligen tycka att det som många andra formuleringar i lagboken är lite luddigt men i vilket fall som helst innebär det för mig i praktiken att jag fortfarande jobbar komplett  hemifrån, Det har blivit den nya vardagen och vi närmar oss nu snart 1 år med störredelen Homeoffice. Det har definitivt sina fördelar att ha den förmånen samtidigt som jag saknar kollegorna.
 
Sedan några dagar tillbaka har det blivit en art vinter i Tyskland vilket nästan liknar den jag känner till från Sverige. Just nu ligger det iallafall delvis is på trottoarerna men även ca 1-2 decimeter snö på många ställen. Det innebär förstås att tågtrafiken är starkt påverkad. För min del som pendlar så hade det inte varit helt enkelt att ta mig någonstans utan att möjligtvis räkna med inställda tåg och förlängda väntetider. Således är jag extra glad att möjligheten att jobba hemifrån finns. Vi hade nu idag -13 grader i Düsseldorf i morse när jag vaknade. Det är det kallaste jag någonsin upplevt här. Den mängden snö vi har nu är även det mesta jag har upplevt under alla år jag har bott här. 

Vid sidan om allt detta så är jag snart igång med ansökan om tyskt medborgarskap. Jag har gjort medborgarskapsprovet i November förra året, fick resultatet 24/33 kring jul. Det som krävs är 17 rätt för att man ska bli godkänd. För några veckor sen så hade jag ett möte med motsvarigheten till tyska migrationsverket. Det mötet skulle ha ägt rum på plats men på grund av lockdown så blev det ett telefonmöte istället. De ställde ett par frågor som jag besvarade.
 
Nästa steg för min del är att jag ska skaffa mig ett slags bevis på mina tyskakunskaper. Det som krävs från Tysklands sida för att man ska få medborgarskap är att man ligger på B1 enligt den europeiska språkskalan. Jag har anmält mig för att göra ett språktest på "C1 högskola" som testet heter. Det innebär att test enligt språkskalan C1 (C2 är det högsta förövrigt). Skillnaden med detta är att "C1 högskola" innebär att jag om jag klarar det, har tillåtelse att studera på universitet i tysktalande länder. C1 är nämligen gränsen för att få studera överhuvudtaget. Testet består av läsförståelse, hörförståelse och en muntlig samt skriftlig del och tar ett par timmar. Jag är positiv och optimistisk som alltid och tror att jag kommer att klara det.
 
När jag har det så att jag kan uppvisa något slags bevis på mina tyskakunskaper kan jag ansöka om medborgarskapet. Det är dock väldigt många saker som ska skickas in men det ska nog gå. När jag väl har klarat språktestet och fått det resultatet så påbörjar jag projektet med att ordna alla papper som de behöver. Ansökan i sig är 9 sidor men utöver det är det många andra dokument som krävs. Det ska bli spännande och jag hoppas allt ska gå vägen. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0