Semester 2023

Hej, 
 
det här året har jag trots allt hunnit med en del semestrar. Pandemin är sedan många månader förbi och det är betydligt lättare att resa nu än det var tidigare. Nu behöver man inte längre tänka på saker som Covid-pass, Corona-certifikat och massa tester, utan det är bara att resa. Dessutom behöver man inte längre bära mask på flyg eller på andra ställen heller för den delen. Det är också något som är enormt skönt. Även om mina flygturer i regel aldrig är längre än ca fem timmar är det ändå väldigt påfrestande och enerverande. 
 
Tidigare i år har jag hunnit besöka Istanbul / Turkiet. Jag var där 15-19/3. Det var en enormt stor och fin stad med mycket att erbjuda. Som givet prövade jag den turkiska varianten av Döner som visade sig vara snäppet bättre än det vi får här i Tyskland.
 
Senare i Mars var jag i Pristina som ligger i Kosovo. Det var en enormt fin stad. Eftersom jag har en kollega som känner till staden väldigt bra hade jag förstås en del förkunskaper så att säga. 

Så snart jag var hemma därifrån så var resan av till Swinoujscie, eller Swinemünde som staden heter på tyska. Det första är det polska namnet. Det är en stad som ligger på den tysk-polska ön Usedom. Jag åkte tåg dit, det tog tid (ca 10 timmar) men det gick bra. 
 
Det är de resor jag har hunnit med i år. I slutet på September till början på Oktober så bär det av till Banja Luka i Bosnien Hercegovina. Det är en av de största städerna i landet. Jag har varit i landet tidigare men endast i en småstad så ska bli spännande att upptäcka något nytt. Om jag har tur så blir det även en tur till Sarajevo om tiden finns. Jag kan bara komma ihåg från när jag var barn att man hörde talas om skotten i Sarajevo. Troligtvis på historielektioner eftersom det ägde rum 1914 och var en av sakerna som utlöste 1. världskriget. 
 
I slutet på Oktober så blir det en resa till Warszawa. Där var jag visserligen Januari 2019 men eftersom jag var så pass begeistrad av staden så åker jag gärna dit igen. Det är trots allt nästan fem år sedan, på så sätt är det alltså på tiden. Jag har en viss förkärlek till Polen och de polska köket. 
 
Direkt efter det så åker jag till Prag. Där var jag senast 2014 vilket är 9 år sedan så jag tänkte att det är dags att besöka staden igen. Prag är oerhört fint och har en underbar charm. 
 
I början/mitten på November kommer jag besöka Belgrad / Serbien igen. Där var jag i April 2018, vilket innebär att det också är väldigt många år sedan. Jag blev väldigt förtjust i staden och därför vill jag åka dit igen. Det, precis som Bosnien Hercergovina ligger utanför EU men det är i sig inga problem. Jag behöver bara kolla upp om det räcker med mitt tyska ID-kort för att flyga dit eller om jag behöver mitt tyska eller svenska pass. Till Bosnien räcker det med tyskt ID-kort enligt utrikesministeriet. 
 
Efter det så kommer jag att åka till Sibiu Hermannstadt / Rumänien. Det är en del av Rumänien som det bor väldigt många tyskar i. En kompis från Rumänien sa att jag kommer klara mig utan problem med tyska där. Det är troligtvis också orsaken till det tyska namnet på staden utöver namnet på rumänska. Jag har tidigare nämnt hur jag hittade en människa i Bukarest som enbart pratade tyska och rumänska. Det är oerhört många utvandrande tyskar som bor i Rumänien. Därav ser jag framemot det, och att det inte kommer bli så svårt med kommunikationen. För mig är tyska efter svenska absolut det enklaste språket. Engelska ligger längre ner då mitt ordförråd inte är lika brett, Däremot måste jag konstatera att det finns ämnen som är lättare för mig att prata om på tyska än svenska, men givetvis motsatsen också. 
 
 
Utöver detta är planen att åka hem till Sverige också inom en snar framtid. Det är ännu oklart om när det kan ska ske men jag ska försöka leta efter datum. Sen följer troligtvis en uppdatering från min sida, då jag är alldeles för oaktiv här. 
 
Önskar alla en trevlig fredag samt en trevlig helg. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0